Automobilky sa dostali pod krídla vlády. Fico zhodnotil stav slovenskej elektromobility
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Situácia je vážna a vláda musí urgentne konať, vyhlásil Robert Fico po stretnutí so zástupcami automobilového priemyslu. O vážnosti hovorí aj to, že z Bruselu prišiel aj eurokomisár Maroš Šefčovič. Automobilky totiž ťahajú nielen náš, ale aj európsky priemysel. V elektromobilite máme nebezpečného konkurenta, ktorého bude ťažké dobehnúť.
Čína v elektromobilite valcuje svet. Krajina v tomto smere už nemá konkurenciu. Na svojho bývalého učiteľa a zdroj kopírovania, teda Európu, sa už pozerá z nadhľadu. "Európa bola v minulosti hlavným zdrojom dovozu pre Čínu. V posledných rokoch, s rastúcimi výrobnými kapacitami Činy, Európa dováža viac našich elektrických vozidiel," uviedol manažér automobilového terminálu Šanghajského prístavu. Únia, a spoločne s ňou aj Slovensko, sa zobúdza a chce naskočiť na rýchlovlak Pekingu. Zatiaľ ale vyrábame málo eklektroáut a rok 2035 sa blíži.
Predbehli nás aj susedia
"Končí výroba áut so spaľovacími motormi," priznal predseda vlády Robert Fico. Baterkáreň, kľúčový zdroj elektromobility, sa tiež len rysuje. "Svoju samostatnosť musíme potvrdiť aj tým, že budeme mať veľmi silný batériový segment," dodal Viceprezident Európskej komisie Maroš Šefčovič. Pri tomto nám unikli už aj susedia. "Maďarsko ich má asi najviac v Európe ako krajina a nasleduje Poľsko," avizuje prezident ZAP Alexander Matušek.
Po stretnutí zástupcov automobilového priemyslu s premiérom, ministrami a eurokomisárom Šefčovičom, zvoláva Robert Fico špeciálne vládne rokovanie venované elektromobilite, ktorého výsledkom bude elektrodokument. "Bude obsahovať celý rad konkrétnych legislatívnych, inštitucionálnych a finančných opatrení," priblížil Fico. Situácia je vážna a žiadna vláda by nechcela zažiť hnev ľudu v podobe desiatky tisíc nezamestnaných o niekoľko rokov.
Môže z toho byť hospodárska tragédia, tvrdí predseda vlády
"Môže z toho byť jedna hospodárska tragédia pre celý štát," dodal predseda vlády. Automobilky sa tak opäť dostávajú pod ochranné krídla vlády. Na druhej strane len u nás priamo v tomto priemysle pracuje 180-tisíc ľudí a v Európskej únii približne 13 miliónov. Automobilový priemysel je tak chrbtovou kosťou našej aj európskej ekonomiky.