Vyše 700 dopravných nehôd s cyklistami, Aké pravidlá treba dodržiavať?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Počasie nám na Slovensku praje. V najbližších dňoch tak môžeme na cestách stretávať viac kolobežkárov a cyklistov. Pri zrážke s autom často ide o život. Stačí pritom dodržiavať niekoľko základných pravidiel za volantom, aj na bicykli.
Polícia minulý rok riešila na našich cestách vyše 760 dopravných nehôd s cyklistami, pričom 13 z nich zomreli. Ak sa chystáte na cesty aj vy, pamätajte na niekoľko základných vecí.
Každý cyklista by si mal v prvom rade po zime bicykel skontrolovať
Myslieť treba hlavne na funkčné brzdy, odrazové sklíčka či osvetlenie. "Biele svetlo vpredu, červené svetlo vzadu. To je tá najhlavnejšia vec, na ktorú možno niektorí cyklisti zabúdajú," zdôraznil Dan Kollár, šéf OZ Cyklokoalícia. "Je povinnosť mať odrazku vzadu, vpredu a zboku, aby bolo bicykel vidieť zo všetkých strán," doplnil dopravný konzultant Jozef Drahovský.
V opačnom prípade vám hrozí pokuta od 50 do 100 eur. Ak ste starší ako 15 rokov, prilbu zo zákona mať nemusíte, i keď by vám v prípade nehody mohla pomôcť.
Najčastejšie priestupky
Medzi najčastejšie priestupky patrí podľa polície napríklad jazda pod vplyvom alkoholu, bez svetiel alebo jazda na červenú či po chodníku, pokiaľ nesprevádzajú svoje deti.
Čo sa týka priechodu pre chodcov, ten môžu cyklisti použiť len v prípade, že z bicykla zosadnú. Nesmú tiež jazdiť vedľa seba. "Okrem špecifických prípadov, keď je to kolóna aspoň šiestich cyklistov, vtedy môžu ísť dvaja vedľa seba," uviedol Drahovský.
Veľmi nebezpečné môže byť nedodržanie odstupu medzi vozidlom a cyklistom. "Vodič keď nemôže obísť cyklistu z dostatočnej vzdialenosti, mal by ísť za ním až do takého mieste, kde je možné ho obehnúť. Takúto povinnosť má aj cyklista," priblížil Drahovský.
"Častokrát odporúčame si nechať pol metra, meter od krajnice aj kvôli tomu, že keď vás predchádza auto a nenechá dostatočný odstup, aby ten cyklista mal nejaký priestor, kam môže ustúpiť. V poslednom období to nie je len zrazenie cyklistu, keď vodič ho obchádza, ale aj vopchanie sa cyklistu medzi dopravný prostriedok a obrubník," vysvetlil Drahovský.
Rovnaké pravidlá ako pre cyklistov, patria aj pre vodičov kolobežiek či bicyklov s pomocným motorčekom. Teda pokiaľ nejazdíte rýchlejšie ako 25 km/h. "Tak sa môže dostať do kategórie malého motocykla. Musí mať vodičské oprávnenie, prilbu, chránič zraku," uzavrel Kollár.