Prišla vám zvláštna SMS správa? Takto rozoznáte, že ide o podvod
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Nenechajte sa okradnúť. Detailne si všímajte SMS správy a emaily, ktoré vás vyzývajú k úhrade tovaru, služby alebo balíka. Tieto dni totiž Slováci dostávajú správy, ktoré ich vyzývajú na úhradu diaľničnej známky.
Slováci tieto dni dostávajú ďalšie falošné SMS správy na svoje mobilné telefóny. Tie však určite neposiela Národná diaľničná spoločnosť a ani Slovenská pošta. A tých bodov, ako zistiť, že skutočne ide o podvod, je hneď niekoľko. "Tie základné znaky, podľa ktorých je možno poznať, že ide o falošnú SMS, je napríklad to, že naše správy nikdy neobsahujú link na nejakú stránku, neprichádzajú z čísel cudzích krajín, ako je Pobrežie Slonoviny alebo Bangladéš," vysvetlil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.
Takéto správy majú za cieľ obrať vás o peniaze. Text sa tvári, že Vás upozorňuje na neuhradenú eZnámku. Podvodná správa: Vážený zákazník, Eznamka by Vám chcela pripomenúť, že máte faktúry po splatnosti, prosím Vás o ich okamžité vyriešenie.
Správy od NDS bývajú len informatívne
V správe je link, cez ktorý môžete vykonať úhradu. Prvým varovaním, že ide o podvod, je telefónne číslo, z ktorého prišla správa. Nie je slovenské, ale z Pobrežia Slonoviny. "Jednoznačne ide o podvodnú SMS správu. Národná diaľničná spoločnosť nikdy nevyzýva na úhradu faktúr. Posiela výlučne oznamovacie správy. To v praxi znamená, že za tri dni vám expiruje vaša diaľničná známka, zmenili ste si údaje, poprípade potvrdenie, že ste si kúpili diaľničnú známku," doplnil Ferenčák.
Pozorný človek si všimne, že po kliknutí na odkaz sa vám otvorí stránka Slovenskej pošty. Tentoraz je do detailov prepracovaná, bez pravopisných chýb. Avšak Slovenská pošta nemá nič spoločné s úhradou eZnámky, ktorá spadá pod Národnú diaľničnú spoločnosť. "Slovenská pošta preto občanov vyzýva, aby nikomu nedávali svoje údaje, predovšetkým o platobných kartách či bankových účtoch, ktoré môžu byť zneužité a občania tak mohli prísť o peniaze," upozorňuje Martin Guzi, hovorca Slovenskej pošty.
Na správy o platení nereagujte
Slovenská pošta doteraz zaznamenala približne 60 rôznych typov podvodných správ. Tie vyzývajú k úhrade platieb za doručenie zásielky, k zmene doručenia či uloženia zásielky, na zaplatenie colných poplatkov a podobne. Preto si dajte veľký pozor pri akýkoľvek správach od kuriérov, či Slovenskej pošty k platbe. "Slovenská pošta zároveň upozorňuje, že NIKDY nežiada prostredníctvom SMS, MMS, e-mailov či sociálnych sieti úhradu žiadnych poplatkov. Tieto úhrady sa vždy realizujú iba priamo na pošte, priamo v balíkoboxe alebo priamo u kuriéra," zdôraznil hovorca. Ak si niečím nie ste istí, kontaktujte danú spoločnosť na zákazníckej linke, ktorú si nájdete na overenej stránke.