Ústavný súd rozhodol, že pobyt v CPZ nesmie presiahnuť 48 hodín
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Nedávno zomrel v policajnej cele v Galante 56-ročný muž, ktorý tam skončil po tom ako ho prichytili, že šoféroval pod vplyvom alkoholu. Tam mal čakať až do pojednávania, čo mohlo trvať aj niekoľko dní. Podľa nálezu Ústavného súdu sa pobyt v cele policajného zaistenia musí skrátiť.
Takýchto vodičov polícia riešila v takzvanom superýchlom konaní. Po vytriezvení a niekoľkých dňoch v cele policajného zaistenia vodiča vypočuli, obvinili a predviedli pred sudcu, kde si vypočul rozsudok. Dôvodom zavedenia superrýchleho konania bola snaha rýchlejšie riešiť prípady, keď boli zadržaní podozriví zo spáchania prečinu, za ktorý im hrozil trest maximálne 3 roky.
Podľa nálezu ústavného súdu je však takýto postup protiústavný a musí sa zmeniť
Sťažnosť podal vodič, ktorý v cele policajného zaistenia strávil 86 hodín. "Ústavný súd konštatuje, že ak pri postupe podľa § 204 ods. 1 Trestného poriadku príslušný prokurátor nepodá spoločne s obžalobou aj návrh na vzatie obvineného do väzby, je povinný ho sám príkazom prepustiť zo zadržania na slobodu, pretože ďalšie obmedzovanie osobnej slobody obvineného stratilo svoj ústavný a aj zákonný základ," uviedla hovorkyňa Ústavného súdu Martina Ferencová.
"V praxi to znamená, že ak policajti chytia vodiča, ktorý im nafúka nad jedno promile, nebudú ho môcť držať v cele 3 - 4 dni ako sa v minulosti stávalo. Budú musieť všetky potrebné úkony spraviť do 48 hodín a vodiča pustiť. Ďalších 48 hodín ho bez dôvodov väzby nebude možné držať v CPZke," priblížil advokát Radoslav Barna.
Ak nebude dôvod na väzobné trestné stíhanie tak vodič po vytriezvení a vypočutí už nebude čakať na rozhodnutie súdu o svojom treste v cele ale doma. "Určite pobyt v CPZtke spôsobí to, že potom vodiči sa budú oveľa silnejšie snažiť vyhnúť tým pokutám a trestom, nerieši to ale otázku, či reálne budú menej jazdiť pod vplyvom alkoholu," uzavrel dopravný psychológ Karol Kleiman.