Analýzy 24: Nový stavebný zákon a problémy v doprave
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Od 1. apríla 2025 vstúpi do platnosti nový stavebný zákon, ktorý prináša viaceré zmeny v povoľovacích procesoch a organizácii stavebných úradov. O tejto reforme, ale aj o problémoch v cestnej infraštruktúre, diskutovali v televíznej relácii minister dopravy za stranu SMER-SD Jozef Ráž ml. a opozičný poslanec KDH Igor Janckulík.
Politická situácia a tlak na rýchle zmeny
Moderátorka otvorila diskusiu aktuálnou politickou situáciou a možnými zmenami vo vláde. Minister Ráž sa vyjadril, že nie je informovaný o vnútorných rokovaniach koalície.
"Tak ako mi pán premiér zavolal, aby som prevzal túto funkciu, tak mi môže zavolať, že už nemusím chodiť do práce, " hovorí minister dopravy.
Zároveň zdôraznil, že jeho úlohou je prinášať výsledky a nezapájať sa do politických špekulácií. Poslanec Janckulík podotkol, že bežných ľudí viac zaujímajú každodenné problémy než vnútrostranícke boje.
"Ľudia riešia, či sa dostanú k lekárovi alebo do domu sociálnych služieb, zatiaľ čo politici riešia len mocenské boje, " dodal opozičný poslanec.
Podľa neho by mala vláda venovať viac pozornosti reálnym problémom občanov namiesto vnútropolitických treníc.
Stavebný zákon a jeho dopad na výstavbu
Nový stavebný zákon prináša najväčšiu zmenu za posledné desaťročia a jeho cieľom je urýchliť a zjednodušiť povoľovacie procesy. Minister Ráž priznal, že jeho rezort mal ambiciózny cieľ pripraviť novú legislatívu za rok, čo nebolo jednoduché.
"Zákon je na svete, podarilo sa ho prijať v širokej diskusii, ale chýbal nám možno mesiac, dva na detailnejšie doladenie, " vyjadruje sa minister Ráž. Podľa neho je dôležité, aby sa zavedené reformy dotiahli do úspešného konca a zefektívnili stavebné konania.
"Navrhovali sme predĺžiť prípravu o dva roky, aby sme sa vyhli chybám, ktoré by mohli malé a stredné firmy zničiť, " kritizuje rýchlosť prijatia Janckulík.
Poukázal na to, že podnikatelia a samosprávy potrebujú dostatočný čas na adaptáciu a že príliš rýchle zavedenie nových pravidiel môže viesť k chaosu a problémom v praxi.
"Chápem tieto obavy, ale bolo nevyhnutné konať rýchlo. Verím, že zavedené mechanizmy umožnia flexibilné úpravy, ak to bude potrebné," reagoval Ráž. Podľa neho bude kľúčové sledovať implementáciu zákona a prípadne ho upraviť podľa skúseností z praxe.
Zrýchlenie povoľovacích procesov a problém s úradmi
Jednou z hlavných zmien je zrušenie dvojstupňového konania a zavedenie fikcie súhlasu, keď sa dotknutý úrad nevyjadrí v stanovenom termíne. Minister Ráž verí, že to zjednoduší procesy. "Dnes stavebné povolenie trvá aj osem mesiacov, po novom to má byť len štyri, " vyjadruje sa minister Ráž.
Očakáva, že tieto zmeny pomôžu investorom a urýchlia realizáciu infraštruktúrnych projektov.
Janckulík vyjadril obavy z nefunkčnosti niektorých úradov. "Slovenská správa ciest nestíha ani dnes, bojím sa, že fikcia súhlasu bude len ilúzia a reálne sa nič nezrýchli, " obáva sa Janckulík.
"Bude to zmena pre všetkých, ale máme opatrenia, aby sa úrady adaptovali. Kontrola bude kľúčová, " namietol Ráž. Odborníci upozorňujú, že bez dostatočných kapacít na stavebných úradoch môže byť nový systém neefektívny a môže viesť k nahromadeniu nevybavených žiadostí.
Problém R3 a diaľnice do Košíc
Diskusia sa presunula aj k dopravnej infraštruktúre, ktorá je dlhodobo kritizovaná za pomalú výstavbu a nedostatočné financovanie. Minister Ráž potvrdil, že sa podarilo odštartovať tender na posledný úsek diaľnice D1 cez Turany - Hubová a verí, že sa práce rozbehnú.
"Ak nepríde tuhá zima, Višňové dokončíme do konca roka, " dodal, že vláda sa snaží maximalizovať investície do dopravných projektov a využiť dostupné európske fondy.
"Na Orave R3 zamrzla. Roky sa sľubuje, ale pripravenosť stavby sa neposunula," poukazuje na dlhodobé problémy poslanec Janckulík.
"Rozumiem, že ľudia na Orave sú frustrovaní. Riešime tento problém a pracujeme na tom, aby sa situácia pohla dopredu, " odpovedal minister Ráž. Opozícia však tvrdí, že sľuby o výstavbe ciest sa neustále odkladajú a reálne výsledky neprichádzajú.
Krok vpred alebo nové problémy?
Hoci nový stavebný zákon prináša pozitívne zmeny, ako zrýchlenie povoľovania stavieb, niektoré jeho ustanovenia vyvolávajú obavy. Rovnako v oblasti dopravy zostávajú viaceré otvorené otázky.
"Život ukáže, či to bude fungovať, alebo sa budú musieť robiť rýchle novely, " poznamenal Jankculík.
"Verím, že o pár rokov budeme môcť povedať, že táto reforma priniesla pozitívne výsledky. Budeme pozorne sledovať jej dopady, " optimisticky sa vyjadruje minister Ráž.
Verejnosť tak bude mať možnosť v nasledujúcich rokoch posúdiť, či tieto zmeny skutočne priniesli očakávané zlepšenia v stavebnom sektore a dopravnej infraštruktúre.