Automobilový priemysel je v kríze: Dokáže Európa ešte konkurovať Číne?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŠTRASBURG / Konkurovať čínskym automobilkám pri čoraz vyšších výrobných nákladoch v Európskej únii bude podľa Európskeho parlamentu čoskoro nemožné. Chýbajú kritické suroviny, náklady na energie sú príliš vysoké a ešte k tomu čínska vláda masívne podporuje tamojšie automobilky.
Budúcnosť automobiliek
Otváranie nových automobiliek
Európsky parlament chce pre európske automobilky otvoriť nové trhy napríklad v Indii, kde Čína ešte nedominuje. "Viac ako desať percent HDP dnes na Slovensku tvorí práve automobilový priemysel," hovorí Ľubica Karvašová, europoslankyňa. "Keď európske vlády prestali masívne dotovať nákup elektromobilov, tak jednoducho ľudia o ne nemajú záujem," tvrdí Branislav Ondruš, europoslanec.
Len na Slovensku ovplyvňuje automobilový priemysel až 255-tisíc pracovných miest, americké clá zo západu a lacný dovoz z Číny. Aj preto chce európska komisia transformovať automobilový priemysel a podmienky začína zmierňovať. "Aby automobilky nemuseli platiť vysoké pokuty na základe jedného roka pri nesplnení podielu emisií, ale na základe priemeru troch rokov," objasňuje Ľudovít Ódor, europoslanec.
Zákaz spaľovacích motorov
Medzi najväčšie vývozné artikle z Číny patria práve elektroautá masívne dotované čínskou vládou. Aj preto sa hovorí čoraz viac o revízii zákazu spaľovacích motorov. "Ideme robiť aj revíziu tých cieľov samotných tak, aby boli naozaj zelené, lebo dnes vidíme, že znečistenie sa vlastne presunulo do tretích krajín," informuje Miriam Lexmann, europoslankyňa.
"Ak chceme ďalej umožňovať výrobu spaľovacích motorov, musíme im to povedať teraz, aby oni vedeli ďalej inovovať, ďalej vyvíjať tieto spaľovacie motory," hovorí Katarína Roth Neveďalová, europoslankyňa.
Pre európske automobilky sa začínajú hľadať aj nové odbytiská. Predávať sa plánuje tam, kde doteraz naše automobilky predávali len minimálne. "Javí sa ako kľúčový blízky východ, ale aj krajiny Mercosuru. Možno sa otvorí konečne aj kapitola o otvorení väčšieho trhu s Afrikou," dodáva Michal Wiezik, europoslanec.