Poslanci schválili uznesenie k dlhovej brzde. Opozícia je vo veľkom proti
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Poslanci zaviazali parlamentný finančný výbor, aby pripravil novelu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Dnes totiž schválili uznesenie z dielne koaličných poslancov, na základe ktorého má výbor pripraviť návrh na uvoľnenie dlhovej brzdy v prospech financovania veľkých infraštruktúrnych projektov.
Návrh v pléne získal iba 76 hlasov od 141 prítomných poslancov, čo by na zmenu ústavného zákona, ktorý musí byť odsúhlasený minimálne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, nestačilo.
Za návrh uznesenia pritom nezahlasoval žiaden poslanec z opozičných poslaneckých klubov SaS, OĽaNO, Sme rodina ani ĽSNS, čo je zrejme signálom, že ústavný zákon sa v konečnom dôsledku meniť nebude. Už pred hlasovaním Eugen Jurzyca z SaS vyjadril očakávanie, že ak návrh uznesenia v pléne nezíska aspoň 90 hlasov potrebných na ústavnú zmenu, diskusia o uvoľnení dlhovej brzdy sa v parlamente skončí.
Tvrdí, že zmena ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti by pre Slovensko nebola dobrá. Problémom aktuálneho koaličného návrhu totiž podľa neho nie sú iba peniaze na budovanie diaľnic a rýchlostných ciest, ale aj blížiace sa voľby do vyšších územných celkov, kde koaliční kandidáti majú problém obhájiť svoje sľuby.
"Aj keby peniaze mali, tak v priebehu 2-3 rokov môžu vyhlásiť výberové konanie na 10-15 kilometrov," povedal poslanec za SaS Miroslav Ivan.
"Peňazí je stále dosť, ale problém je v správcovi tých peňazí. V tomto prípade ministerstvo dopravy, ktoré to za tie roky nevie postaviť," myslí si poslanec OĽaNO Eduard Heger.
Predkladatelia návrhu uznesenia, medzi ktorými boli aj traja župani, si už počas minulotýždňovej rozpravy vypočuli viacero kritických hlasov z radov opozície, ktoré hovorili predovšetkým o tom, že vláda nie je schopná efektívne investovať do diaľničnej infraštruktúry ani v súčasnosti a je preto zbytočné uvoľňovať pravidlá rozpočtovej zodpovednosti. Už v rozprave sa postupne vyjadrili zástupcovia všetkých opozičných strán, že uvoľňovanie dlhovej brzdy nepodporia.
Návrh uznesenia bol pritom pri dnešnom hlasovaní na základe spoločnej správy finančného výboru rozšírený. Koaliční poslanci totiž schválili jeho úpravu tak, že medzi projekty financované z vyššieho zadlžovania by patrilo aj budovanie železničnej infraštruktúry.
Schválený bol aj pozmeňujúci návrh jedného z predkladateľov, poslanca za Smer-SD a žilinského župana Juraja Blanára, ktorým sa do uznesenia doplnilo, že financovanie týchto dopravných projektov by mal schvaľovať osobitný parlamentný výbor s rovnocenným zastúpením opozície a koalície.
Hoci teda návrh uznesenia prešiel a finančný výbor by mal na jeho základe pripraviť návrh novely ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, reálne to na jeho zmenu momentálne nevyzerá.
A to napriek tomu, že medzi alternatívami na zmenu ústavného zákona bol okrem zavedenia investičnej výnimky napríklad aj prechod pri posudzovaní výšky dlhu z hrubého dlhu na čistý dlh, čo by rozviazalo štátu ruky pri financovaní dlhu.