Od koho a za koľko vykupovali pozemky pod diaľnicou. Možno sa to čoskoro dozvieme
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Stalo sa už v našom parlamente pomaly zvykom, že pred každým zasadnutím príde Igor Matovič s tým istým návrhom. Žiada, aby poslanci zaviazali diaľničiarov zverejniť, od koho a za koľko odkúpili pozemky pod budúcou diaľnicou. Návrh zakaždým neprejde a ide sa ďalej. Problém však predsa len riešenie má.
Stavebné stroje na pozemkoch neďaleko Šamorína dokazujú, že už mesiace sa na diaľnici pracuje. No verejnosť stále nevie, kto sa na pozemkoch nabalil, pretože ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť nechcú zverejniť zmluvy. "Bol som aj svedkom rozhovoru medzi pani ministerkou a pánom ministrom, kde sa už dohodli kroky na to, aby sa už dokonca aj zverejnilo, nie len sprístupnilo," povedal Peter Kresák, poslanec za MOST-Híd. To povedal v marci poslanec strany, ktorej patrí ministerstvo dopravy aj spravodlivosti. Práve tie to môžu šmahom ruky zmeniť. Doteraz sa tak nestalo.
"Po zmene zákona zverejním všetky zmluvy, ani deň nebudú stáť u mňa," vyjadril sa Arpád Érsek, minister dopravy, ešte v novembri pre Denník N. Je tu ale háčik. Ministerka spravodlivosti síce pripravila novelu infozákona, no tá bude platiť len do budúcnosti. Nie spätne. "To neznamená, že dnes sú takéto zmluvy utajované alebo mali by byť utajované, podľa súčasnej právnej platnej úpravy platí, že tieto zmluvy podliehajú režimu sprístupňovania," vyjadril sa hovorca Ministerstva spravodlivosti, Peter Bubla.
Ten, kto chce, má si vypýtať konkrétnu zmluvu a diaľničiari ju sprístupnia. Lenže ide o asi 5000 zmlúv. Navyše môžu niektoré údaje začierniť. Práve preto mimovládky prišli s návrhom, že ak po novom nebude možné zverejniť zmluvy spätne, tak nech zverejnia aspoň údaje o nich. "Napríklad údaje o tom, že kto bol predávajúci, akého pozemku sa zmluva týka, kedy bola zmluva uzavretá a za akú cenu bol ten pozemok odkúpený," hovorí Matej Šimalčík, analytik Transparency International.
Mimovládka žiadala sprístupniť niektoré podozrivé zmluvy, no dostali ich so začiernenými údajmi. Národnú diaľničnú spoločnosť preto dokonca zažalovali. "My teda nesúhlasíme s tým, že tieto osobné údaje o tom, kto je predajca sa nemôžu sprístupniť, keďže tieto údaje už raz boli zverejnené v katastri," povedal Šimalčík.
Minister opäť získal čas. Po mesiacoch dohadov sa chce ešte oficiálne poradiť s ministerstvom spravodlivosti, či naozaj môže zmluvy zverejniť. "Alebo ja požiadam prokuratúru alebo súd, neviem, že aký je ten proces, ako to treba, že či mám na to právo, aby som to mohol vydať. Pokiaľ niekto mi to potvrdí, že áno, že ja neporuším zákon, v tom prípade vydám," tvrdí Érsek. "Ide o biznis storočia, kde zarobili špekulanti, kšeftári a predpokladám, že aj súčasní politici takmer 360 miliónov eur," myslí si Ján Maros, poslanec za OĽaNO.
Spolu s pozemkami pod východnou diaľnicou ide o pol miliardy eur, ktoré skončili hlavne v súkromných rukách. verejnosť stále nevie, či sa niekedy dozvie, kto sa na tom špinavo nabalil a kto mal jednoducho šťastie, že cez jeho pozemky povedie diaľnica. "Naďalej budeme na začiatku schôdzí vyzývať ministra, aby zverejnil, kto zarobil na výkupoch pozemkov pod diaľnicou D4 R7," povedal Maros.