O konšpiráciách sa učia už deti. Podľa odborníkov Machala na ministerstve školstva nemá čo robiť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Ministerka školstva Martina Lubyová sa na Úrade vlády dožadovala od novinárov vysvetlenia definície konšpiračnej teórie. Na niektorých stredných školách sa pri tom žiaci učia z brožúrky vydanej pred dvoma rokmi s podporou ministerstva vnútra.
Ministerka sa v súvislosti s kontroverzným zamestnancom Lukášom Machalom, ktorý v stredu odišiel z riadiacej funkcie na ministerstve školstva a je známym fanúšikom konšpiračných teórií, vyjadrovala zdržanlivo. Jeho postoje nechcela odmietnuť, kým jej ich novinári na Úrade vlády nezadefinujú. Machala napríklad na internete šíril správy, že ilumináti pripravujú 3. svetovú vojnu a jediný, kto môže zachrániť svet je Vladimir Putin.
"Konšpiračné teórie sú v podstate pomocné prostriedky, ktorými si hlupáci objasňujú svet," uviedol politický komentátor a glosátor Marián Leško. Podľa neho zvolila ministerka nesprávnu komunikáciu, pretože so svojím vzdelaním by mala vedieť, čo sú to konšpiračné teórie. Leško tvrdí, že mala zvážiť, či je vhodné, aby fanúšik konšpiračných teórií rozhodoval a viedol ľudí na tak dôležitom poste. "V každom prípade by mala vedieť o človeku to, koho prijíma a aký profil tam prichádza. Ak niekto uznáva konšpiračné teórie do takej miery, že ich sám šíri, tým pádom sa diskvalifikuje pre akúkoľvek normálnu a zodpovednú funkciu v štáte," myslí si Leško.
Prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman tvrdí, že učitelia vedú už deti k tomu, aby sa naučili pracovať s overenými zdrojmi, učia ich teda kritickému mysleniu. To, že sa niekto s takým profilom dostal do tak dôležitej funkcie považuje za zlý signál pre študentov. "Slovenská komora učiteľov zverejnila etický kódex učiteľa, neviem si predstaviť, že by človek s takýmito názormi bol akceptovaný na pozícii učiteľa. Myslím si, že aj na ministerstve školstva chýba takýto etický kódex," tvrdí Crmoman.
Čo je teda konšpiračná teória?
"Konšpiračná teória je z pohľadu kritického myslenia opakom vedeckej teórie, a to z toho pohľadu, že vedecké teórie sa dajú overiť faktami, dajú sa overiť vedeckými metódami a konšpiračné teórie sa overiť metódami nedajú, lebo sa zakladajú na tom, že im človek musí veriť," uviedol Martin Burgr z Akadémie kritického myslenia.