Zatiahnuté
Bratislava
Klement
23.11.2024
Pellegrini s Dzurindom sa zhodli. Slovensko musí zmeniť smerovanie v budúcnosti
Zdielať na

Pellegrini s Dzurindom sa zhodli. Slovensko musí zmeniť smerovanie v budúcnosti

BRATISLAVA / Našu ekonomiku posledné roky doslova ťahal automobilový priemysel. Slovensko si však bude musieť vytvoriť novú víziu budúcnosti. V tomto sa zhoduje premiér Peter Pellegríni a expremiér Mikuláš Dzurinda. Prechod na vedomostnú a inovatívnu ekonomiku však nebude jednoduchý.

Menej objednaných áut - znamená menej vyrobených. Menej vyrobených znamená menšiu spotrebu plechu a menšia spotreba plechu - menej zamestnancov, teda prepúšťanie. "Dôvodom je, aby sme zachovali konkurencieschopnosť košických železiarní s prostredím," uviedol Miroslav Kiraľvarga, viceprezident U.S. Steel Košice. Naši oceliari to majú o to ťažšie, že na svetových trhoch nemajú rovnaké podmienky. "Import z krajín mimo EÚ, ktoré nemajú také náklady ako u nás," objasnil Miroslav Kiraľvarga.

Naši politici si vraj uvedomujú, že Slovensko ako montážna dielňa už nemôže ďalej fungovať. "Pracovití skromní ľudia ochotní drieť od rána do večera za málo peňazí, ale to nie je prioritou žiadneho predsedu vlády," povedal Peter Pellegrini, predseda vlády SR. "Vtedy bola montážna dielňa dobrá..treba si uvedomiť, že automobilky raz odídu," dodal Mikuláš Dzurinda, bývalý predseda vlády SR. "Mali svoj význam z hľadiska naštartovania ekonomického rozvoja, ale čo ďalej?" dodal Vazil Hudák, exminister hospodárstva SR. 

Podľa neho tu máme tri hlavné problémy - vyrovnať regionálne rozdiely, čiže pomôcť menej rozvinutým regiónom. Ďalej urobiť niečo s tým, aby obyvatelia rodili viac detí, inak hrozí dôchodková kríza. "Musíme sa prepracovať ako ekonomika z montážnej dielne na znalostnú a inovatívnu ekonomiku," objasnil Vazil Hudák. "My máme veľké výzvy - zdravotníctvo, seniori, demografický vývoj, nedostatok kvalifikovanej sily. Musia sa učiť," vymenoval Peter Pellegrini.

Premiér si zároveň myslí, že Slováci budú viac zmýšľať európsky, keď najskôr vyrovnáme regionálne rozdiely. "Slovensko nemá v 21. storočí dobudované vodovody a kanalizácie. Občania nebudú debatovať o EÚ témach, ak nemajú vodovod," dodal Peter Pellegrini.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy