Začala sa kampaň pred eurovoľbami: Či budú mať jasného víťaza je otázne
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Máme za sebou prezidentské voľby a zrejme ste si aj vy všimli, že billboardy kandidátov už pomaly striedajú stranícke reklamy. O necelé dva mesiace totiž pôjdeme opäť voliť. Začala sa eurovolebná kampaň.
Hovoríme o eurovoľbách, ale oficiálne sú to voľby do Európskeho parlamentu. Na Slovensku budú v sobotu 8. júna tradične v čase od 7. do 22. hodiny. Slováci pošlú do europarlamentu 15 zástupcov. To je vlastne najvýraznejšia zmena oproti minulosti - teraz máme 14 europoslancov. Stranícky záujem je pomerne slušný - zaregistrovalo sa 24 strán a hnutí a kandidujú aj mnohí kritici Bruselu. Analytici očakávajú rekordnú účasť.
Vyžrebovali čísla do eurovolieb
Na Brusel si radi zanadávame, no keď treba rozhodnúť, koho tam poslať, aby nás zastupoval, k volebným schránkam sa nám nechce. Naša účasť preto nikdy nepresiahla ani 23 % a pravidelne končíme na chvoste únie.
Tieto voľby budú účasťou podľa analytikov ale prelomové. Dôvodom je, že politické strany siahli po známych tvárach. O poslaneckú stoličku chcú zabojovať mená ako Andrej Danko, Ľudovít Ódor, Jaroslav Naď, Monika Beňová, či Richard Sulík. "Minimálne u pána Sulíka si viem predstaviť, že je to jeho evidentný záujem. U pána Danka som si nie úplne istý, že či chce byť europoslancom," zhodnotil politológ Radoslav Štefančík.
Čo môže práve tá zvýšená účasť spôsobiť? "Môže sa nakoniec stať aj to, že si tých 15 poslancov rozdelia a že nebude taký ako keby očividný okatý víťaz, ktorý bude mať prevažnú časť mandátov, ale že to bude také 2, 3, 2, 3, 1 a že sa to ako keby rozdelí bez víťaza," vysvetlil Václav Hřích, výkonný riaditeľ agentúry AKO.
Analytici zároveň hovoria, že vyššia účasť spôsobí, že menším mimoparlamentným stranám sa sen o europarlamente môže rýchlo rozplynúť. Očakávajú aj rozkol medzi politickými partnermi. V opozícii to môže dokonca ohroziť na čas aj spoločné protesty. "Teraz sú už všetci navzájom konkurenti a to isté platí aj o stranách vládnej koalície. Tak či by to netrieštilo práve opozíciu, napríklad pri organizovaní týchto mítingov, že by sa nedokázali postaviť vedľa seba na jednom pódiu a či by potom na tie pódia prišlo toľko ľudí, respektíve pod tie pódia," uviedol Hřích.
A ako zatiaľ vyzerá eurokampaň? Progresívci či hnutie Republika sú aktívni najmä na sociálnych sieťach. Okolie už zaplavili aj billboardy. Masívnu kampaň spustili hlavne liberáli. Týmto spôsobom sa prihovárajú voličom ale aj ďalšie strany.
Najväčšiu pozornosť vzbudil billboardmi ale niekto iný
Na Slovensku začali na nich pribúdať heslá ako "EÚ a NATO nepotrebujeme" či "Bez Ruska neprežijeme". Pri každom texte je ale priestor na doplnenie. Na túto kontroverznú kampaň upozornila aj iniciatíva Mier Ukrajine, podľa ktorej za ňou stoja práve Demokrati. "Žiadame stranu Demokrati o okamžité zastavenie kampane, ktorú považujeme za nevhodnú, neetickú," uviedli na sociálnej sieti.
Demokrati sa zatiaľ verejne k tejto kampani neprihlásili. Do médií už ale poslali pozvánku na tlačovú konferenciu, z ktorej sa zdá, že tak onedlho spravia.