Europoslanec Ódor: V takejto neistote je ťažké robiť ekonomické rozhodnutia
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Donald Trump pozastavil recipročné clá pre väčšinu krajín s okamžitou platnosťou na 90 dní. Odôvodnil to tak, že viac ako 75 krajín ho vyzvalo na rokovania, preto im doprial 3-mesačnú prestávku a znížil clá počas tohto obdobia o 10 percent. Aký je postoj európskej únie sme sa opýtali europoslanca Ľudovíta Ódora.
Európska únia ešte asi nestihla veľmi ani zareagovať, alebo?
"No, zareagovala tým, že najskôr ohlásila tie odvetné clá, ale na tie nové udalosti ešte nie. Predpokladám však, že stále sa rokuje, stále sme v kontakte s Amerikou na úrovni pána Šefčoviča, takže tie rokovania budú asi pokračovať ďalej," uviedol Ódor.
Clá, ktoré zaviedla administratíva Donalda Trumpa v USA, spustili turbulencie na svetových burzách. Včera ich Donald Trump pozastavil. Aký to môže mať dopad na bežných ľudí?
"Áno, áno, hovorí sa, že neviem, čo chcem, ale neprestanem, kým to nedosiahnem. Tak vlastne nejako tak to vyzerá. Lebo nedá sa to veľmi ekonomicky zdôvodňovať, nedáva to absolútne žiadny zmysel ani pre Spojené štáty, lebo všetky tie clá znamenajú aj vyššie ceny pre spotrebiteľov. To znamená, že si zoberte, že takmer všetko na stole je Made in China. Takže keď budú Američania dovážať tovar odtiaľ a na to ešte hodia clo, tak, samozrejme, trošku ochránia tých, ktorí možno vyrábajú tieto produkty, ale zase všetci spotrebitelia budú platiť vyššie dane, lebo clá sú vlastne dane. A to sa nedá ekonomicky, iba mocensky. A tá mocenská hra je taká, že, samozrejme, je vždy lepšie dopredu rokovať o tých podmienkach. Ale teda pán prezident Trump sa rozhodol, že najskôr vystraší všetkých vo svete a až potom bude rokovať. A teda ani samotné burzy, ani finanční analytici, ani firmy nevedia, čo s tým, lebo raz platia clá, potom neplatia. Takže nielen tá obchodná vojna je nepríjemná pre firmy a pre spotrebiteľov, ale aj tá neistota. Lebo kto by chcel teraz investovať na dlhšie obdobie, keď ani netuší, aké budú clá – nie že o dva roky, ale nevedia, aké budú clá budúci týždeň. Takže v takejto neistote je extrémne ťažké vôbec robiť ekonomické rozhodnutia," odpovedal Ódor.
My ale vieme porovnávať. Vieme porovnávať s rokom 2018. Prvá vláda amerického prezidenta takisto priniesla clá – nie v takej miere, ale predsa len, odzrkadlilo sa to nejakým spôsobom vo svete. Čo to prinieslo v konečnom dôsledku?
"Tie clá boli, samozrejme, v oveľa menšej miere a skôr pre vybrané krajiny. Ale takisto to znamenalo aj odvetné opatrenia od niektorých iných krajín. A práve preto sa aj spomalil trošku obchod, aj ceny sa trošku zvýšili, ale nebolo to až také veľmi citeľné, vzhľadom na to, že naozaj tie čísla boli pomerne menšie. Teraz, keď hovoríme napríklad o prípade Slovenska, tak my máme z Európskej únie najväčší podiel vývozu do Spojených štátov z hľadiska nášho exportu. Preto sa nás to bude dotýkať pomerne intenzívne, ak sa to medzitým nezruší. Národná banka vypočítala, že tieto obchodné vojny by mohli priniesť vyššiu nezamestnanosť o 20-tisíc ľudí – že 20-tisíc ľudí môže prísť o prácu kvôli tomu. Takže nie sú to vôbec malé sumy, a preto hovoríme, že naozaj treba rokovať do poslednej chvíle. Lebo zdá sa, že na tej druhej strane Atlantiku je obchodník, biznismen, ktorý – ak vieme aj my niečo ponúknuť – tak možno nakoniec ustúpi a budeme vedieť uzavrieť lepší obchod tak, aby sme naozaj neplatili také vysoké clá," pokračoval Ódor.
U nás by mali byť asi najviac postihnuté automobilky – ťahúň slovenského priemyslu. Ako to vidia zástupcovia, predstavitelia týchto automobiliek u nás?
"Áno, áno. Keď som vedel, že sa vráti pán Trump ako prezident, tak hovorím, že už v tých predvolebných debatách bol veľmi ostrý aj na clá na automobily. Tak práve s týmto zámerom som obišiel všetky automobilky, aby som pochopil, čo je pre nich najhoršie. Samozrejme, je to individuálne – nie všetky automobilky vyvážajú do Spojených štátov. Ale máme aj také automobilky, z ktorých každé piate auto ide do Spojených štátov. Takže pre ne je veľmi dôležité, v takýchto podmienkach, keď im zahraničie až tak nepraje, aby domáce podmienky boli lepšie, aby mohli byť konkurencieschopné a vedeli aj naďalej vyrábať. A pre ne je dôležité, aby daňovo-odvodové zaťaženie bolo nižšie, aby neboli až tak zaťažené novými daňami. Takisto hľadajú kvalitnú pracovnú silu, lebo nové automobilky sú viac aj o softvéri – to už nie sú len súčiastky a montáž. Preto hľadajú aj možnosti, ako možno spolupracovať s univerzitami. A pre ne je tiež extrémne kľúčové, aby sme naozaj aj vo vyjadreniach zostali viac na Západe, lebo prevažnú väčšinu produkcie predávajú na Západ. A z tohto titulu, ak niekto spochybňuje geopolitickú orientáciu, tak je to pre ne nepríjemné. To, tuším, aj pán predseda Združenia automobilového priemyslu viackrát prízvukoval. Takže potrebujú aj nejakú pomoc od vlády v tých ťažších časoch," reagoval Ódor.
Vzhľadom na to, že Čína už stihla zareagovať na zvýšenie ciel zo strany amerického prezidenta – očakávate, že Európska únia sa vyjadrí vo štvrtok 10. apríla, že sťahuje zavedené clá, alebo si dá ešte načas?
"Predpokladám, že už vo štvrtok 10. apríla budú okolo toho nejaké tlačové správy, lebo tie rokovania podľa mňa ani neprestali – len druhá strana vlastne licituje. To už je normálne ako aukcia – kto dá pomaly viac. Z tohto pohľadu je to už nepríjemná hra a menej sa to deje za rokovacím stolom. Chápem, že ak niekto zneužíva – často sa hovorilo, že v Číne sa zneužívalo duševné vlastníctvo, že okopírovali veci a vedeli ich lacnejšie vyrábať – to bol problém pre mnohých výrobcov. Tomu rozumiem, že potom treba zakročiť. Ale prečo proti tým, ktorí sú na strane Spojených štátov a s nimi najviac obchodujú – prečo trestať kamarátov, tomu naozaj nerozumiem," dodal Ódor.
Pokračovanie rozhovoru s europoslancom Ľudovítom Ódorom o investovaní do európskych firiem a druhom dôchodkovom pilieri si môžete pozrieť tu: