Buď veríte, alebo neveríte, že kazítka v telefónoch sú. Európska únia sa chce na problém pozrieť zblízka
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRUSEL / Za postupné kazenie telefónu môže niekoľko vecí. Podľa niekoho za to môžu takzvané kazítka. A práve tie sa stali opäť veľkou témou v Európskom parlamente. Lenže kým jedni europoslanci hovoria, že ich treba okamžite legislatívne zakázať, druhí zas, že niet čo zakazovať, pretože neexistujú.
Naháňame neviditeľného yettiho, alebo takzvané kazítka skutočne existujú. "Prijali sme správu, ktorá v podstate má doplniť takzvané kazítka alebo sú to proste komponenty, ktorých jediným cieľom je zastarávanie produktu,” povedala europoslankyňa Miriam Lexmann. “Takto vzniká byrokracia, že sa zakáže niečo, čo neexistuje, čo nemáme odsledované,” vyjadril svoj postoj europoslanec Jurzyca. Smernica o nekalých praktikách ale nie je iba o spomínaných a diskutabilných kazítkach.
Hovorí totiž aj o tom, aby bolo možné výrobky opravovať. “Nie každý výrobok, ktorý je pokazený musí ísť automaticky do koša,” povedala k téme kazítka Monika Beňová. Naopak europoslonec Michal Wiezik si myslí, že toto má skôr tendenciu zvyšovať predaj. “Takýto prístup pochopiteľne zvyšuje predaj takýchto produktov, ale má veľmi nepriaznivé vplyvy na životné prostredie, spôsobuje hromadenie odpadov a je to presný opak toho, čo potrebujeme ak chceme zabezpečiť obehovú ekonomiku.” Výrobky, ktoré majú očakávanú dlhšiu životnosť ako sú štandardné dva roky by mali mať podľa navrhovanej legislatívy aj adekvátne predĺženú záručnú dobu. "Je dôležité, aby sme povzbudzovali výrobcov k tomu, aby sme stále mohli opravovať výrobky, ktoré ešte sa dajú použiť,” komentoval smernicu Ivan Štefanec. Máme síce spoločný trh, ale podľa europoslancov tiež nemáme spoločné pravidlá pre kolektívnu ochranu práv spotrebiteľov. A každá členská krajina si to riadi po svojom.
“Keď máme nejaké kolektívne porušenie práv spotrebiteľov v prípade napríklad akým bol napr. dieselgate, tak je dôležité, aby sa spotrebitelia vedeli brániť voči takýmto porušeniam práv,” myslí si europoslanec Vladimír Bilčík. Hovoríme tak o vytvorení možnosti kolektívnych žalôb. Nové pravidlá umožnia spotrebiteľom zo všetkých členských štátov podávať hromadnú žalobu v zastúpení. A s novou legislatívou sa oficiálne zakážu aj spomínané kazítka.