V železničnej doprave v celej Európskej únii sa chystajú veľké zmeny. Európsky parlament odklepol nové pravidlá
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRUSEL / V železničnej doprave v celej Európskej únii sa chystajú veľké zmeny. Európsky parlament totiž odklepol nové pravidlá, ktoré majú chrániť pasažierov v prípade meškajúcich vlakov. Spoločnosti tiež budú musieť zabezpečiť ľahšiu prepravu bicyklov, ale zmení sa aj spôsob kupovania si lístkov na vlak. Nielenže to bude v konečnom dôsledku jednoduchšie, ale aj lacnejšie.
Predaj cestovných lístkov v železničnej doprave sa onedlho bude podobať na to, ako keď si kupujete letenky. Vlakové spoločnosti budú musieť umožniť prístup tretím stranám, a teda budú sa môcť pobiť o zákazníka.
"Ceny leteniek aj lety a informácie o nich dostanete od množstva organizácií, ktoré súťažia medzi sebou aby mal pasažier čo najväčší komfort," povedal europoslanec Eugen Jurzyca.
"Uvažuje sa o väčšom priestore pre vytvorenie rôznych aj cenových portálov na ponuky povedzme železničných lístkov pre ľudí, ktorí cestujú povedzme naprieč Európou," uviedlol poslanec Európskeho parlamentu Vladimír Bilčík.
Ak bude po novom vlak meškať viac ako 60 minút, cestujúci si bude môcť vybrať náhradný spoj v plnej cene cestovného lístka. Ak by železnice neponúkli do 100 minút od plánového odchodu možnosti presmerovania, cestujúci si bude môcť zorganizovať cestu ako uzná za vhodné. Nový cestovný lístok mu budú musieť železnice preplatiť.
"A ak si to situácia vyžiada, tak aj preplatiť ubytovanie alebo občerstvenie podobne ako to vlastne dnes funguje aj v leteckej doprave," skonštatoval europoslanec Michal Šimečka.
Nové pravidlá skracujú aj lehotu, v rámci ktorej musia osoby so zdravotným znevýhodnením požiadať o asistenčú službu - zo 48 na 24 hodín. Niektorí europoslanci však toto rozhodnutie kritizujú s tým, že je to málo.
"Množstvo výnimiek túto lehotu stále ponecháva neprimerane dlhou. Je to pre mňa nepochopiteľné, keďže v niektorých členských štátoch je táto lehota tri alebo iba jedna hodina," povedala europoslankyňa Miram Lexmann.
Viacerí europoslanci tak už teraz avizujú, že v budúcnosti prídu s prísnejšou novelou. Osoby sprevádzajúce cestujúcich so zníženou pohyblivosťou však budú cestovať bezplatne. No a po novom tiež v každom vlaku budú musieť byť pre bicykle vyhradené aspoň štyri miesta.