Oblačno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Budúcnosť už nie sú len elektromobily, Európska únia má nového favorita
Zdielať na

Budúcnosť už nie sú len elektromobily, Európska únia má nového favorita

EURÓPSKA ÚNIA / Bude skutočne naša budúcnosť postavená na autách na elektrinu? Kým väčšina ľudí vidí nasledujúci vývoj v autách na batérie, do popredia sa síce viac potichu, ale o to dravšie tlačia autá na vodík. A uvedomuje si to už aj Európsky parlament. Brusel už totiž upozorňuje na to, že práve autá na vodík dokážu nielenže v súčasnosti prejsť viac kilometrov, ale ešte viac dokážu pomôcť aj životnému prostrediu.

Nabíjacie stanice pred Európskym parlamentom patrili medzi prvé v Bruseli. Auto sa tu nabije za niekoľko hodín. Lenže europoslanci už teraz hovoria, že budúcnosť je vo vodíku. Auto by ste mali nabité za pár minúť.  “Dlhodobo sme si mysleli, že batérie do áut na elektrinu sú takou ekologickou budúcnosťou tohto automobilového priemyslu, ale momentálne sa zdá, že je riešenie aj vo vodíku, ktoré môže byť ešte ekologickejšie, ak ho správne uchopíme,” vysvetlila europoslankyňa Miriam Lexmann (KDH/EPP). 

V súčasnosti ho totiž získavame v drvivej väčšine z fosílnych palív. Najdôležitejšie je preto preorientovať výrobu a získať ho z obnoviteľných zdrojov energie. “Tá cesta je pravdepodobne cez elektrolízu vody, čo je najjednoduchší spôsob, ako naozaj vyrobiť vodík pomocou elektriny, ide o to, aby sme tú elektrinu naozaj mali z obnoviteľných zdrojov, ktoré nezaťažujú atmosféru a životné prostredie,” povedal europoslanec Michal Wiezik (Spolu/EPP). “Aby sme odstránili jednu tonu CO2 čo najlacnejšie. Zatiaľ sa ukazuje, že to vodík môže dokázať,” uviedol europoslanec Eugen Jurzyca (SaS/ECR).  

Najideálnejšie sa ukazuje, že výroba bude napojená na solárnu alebo veternú energiu. Aj keď sú tak ďalej vo vývoji autá na batérie, technológia áut na vodík ich začína raketovo dobiehať. “Pri vodíku treba najskôr vyrobiť elektrinu a tú potom premieňať na vodík. Vodík má svoje miesto, ale musí byť v prvom rade zelenom vyrobený,” skonštatoval europoslanec Martin Hojsík (PS/RE). “Je ľahko skladovateľný a výrazným spôsobom pomôže aj tomu, že už nebudeme vidieť z výfukov aj ten špinavý dym, ktorý potom všetci dýchame,” dodala europoslankyňa Monika Beňová (Smer-SD/SD). 

Okrem nabíjacích staníc pre elektromobily sa tak v Európskej únii začína budovať aj sieť čerpačiek pre autá na vodík. Tie prvé na Slovensku majú vyrásť v Bratislave a Košiciach.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy