Dopyt po mikročipoch aj u nás je taký extrémny, že Európska únia chce stavať vlastné továrne
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRUSEL / Dopyt po mikročipoch, ktoré sú takmer v každom elektronickom zariadení, je natoľko extrémny, že Európska komisia chce v Únii stavať vlastné továrne. Aj slovenské automobilky musia pre chýbajúce čipy často odstaviť výrobné linky. A podobné scenáre sa podľa predpovedí budú opakovať, čo spôsobí veľké priemyselné výkyvy. Dôležité elektronické súčiastky sa totiž do Európskej únie takmer výhradne dovážajú.
Aj keď sa to možno nezdá, nedostatok čipov spôsobuje v európskej únii mimoriadne spomaľovanie výroby. Podľa slov šéfky Európskej komisie sa únia musí stať globálnym lídrom v tomto odvetví.
"Na pomoc európskemu priemyslu, špeciálne automobilovému, ktorý trpí nedostatkom čipov," poznamenal europoslanec Michal Šimečka.
"Ukazuje sa, že v tom dnešnom svete sa najlepšie v takýchto veciach vieme spoľahnúť na seba. EÚ je obrovský trh," myslí si poslanec Európskeho parlamentu Vladimír Bilčík.
Potrebujeme ich v počítačoch, riadiacich jednotkách, v chladničkách, domácich spotrebičoch, mikrovlnkách, práčkach, jednoducho v takmer každom elektronickom výrobku. Ak neprídu napríklad z Taiwanu, výrobné linky sa musia zastaviť.
"Európska únia naozaj je totálne závislá od dovozu z tretích krajín, najmä z Číny, Ruska alebo z Južnej Ameriky a podobne," uviedol europoslanec Robert Hajšel.
Podľa šéfky eurokomisie sa z Únie musí stať globálna veľmoc v ich výrobe. Iba tak zaručíme európskemu priemyslu, aby bol schopný konkurovať vo svete.
"Viem, že niektorí hovoria, že sa to nedá. To isté však hovorili aj pred 20 rokmi o navigačnom systéme Galileo. A pozrite sa, kde sme dnes. Európsky satelity poskytujú navigáciu pre viac ako 2 miliardy smartfónov na celom svete," vyhlásila Ursula von der Leyen.
Členské krajiny tak teraz majú za úlohu rozhodnúť sa, či sa budú podieľať na zapojení sa do tohto nového, výrobného dvetvia. Brusel následne začne v krajinách, ktoré sa ozvú, financovať výstavbu potrebných nových tovární.