Europoslanec Štefanec: Automobilky celkový presun zvládnu, no infraštruktúra a ľudia nie sú pripravení
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Od roku 2035 si už nové auto na benzín, či naftu nekúpime. Európsky parlament tento týždeň odhlasoval stopnutie predaja nových automobilov, ktoré nebudú mať nulové emisie. Staré autá “s výfukom” si však budeme môcť medzi sebou predávať aj naďalej. V Ranných novinách TV JOJ sme sa na túto tému rozprávali s poslancom Európskeho parlamentu Ivanom Štefancom (KDH/EPP).
Naozaj to bude tak, že po roku 2035 už nebudú na našich cestách autá s výfukom?
Nebude to celkom tak, pretože budú tie staršie. Jedná sa o nové autá, ktoré budú predávané po roku 2035. Tie musia byť s nulovými emisiami, teda v tomto prípade spaľovacie motory sú diskriminované. Treba ale povedať, že tam ešte nejaká šanca je pri používaní biopalív a syntetických palív. Táto téma sa aktuálne stále prehodnocuje.
Treba povedať, že aj po roku 2035 tam budú platiť výnimky, napríklad pre sanitky, hasičov, bezpečnostné autá, vojenské vozidlá, takže nebude to úplne tak, že vymiznú autá s výfukmi. Spaľovacie motory budú stále hrať svoju úlohu, no stále menšiu a menšiu.
Priznám sa, že toto rozhodnutie je veľmi tvrdé, sám som ho nepodporoval, ale rešpektujem vôľu väčšiny kolegov. Osobne tiež podporujem znižovanie emisií, ale myslím si, že treba dať každej technológii šancu. Aj spaľovacie motory, ktoré prešli vývojom a znižujú emisie tak prispievajú k tomuto spoločnému cieľu.
Vy ste boli medzi piatimi poslancami zo Slovenska, ktorí hlasovali proti. Ešte pred tým sa hovorilo o tom, že by sa dalo vyrokovať percentuálne obmedzenie, takže by to nebolo plných 100% zákazu, ale len nejakých 90%. Prečo to potom skončilo na takomto prísnom rozhodnutí?
Väčšina sa tak rozhodla, ale máte pravdu. Navrhovali sme, aby znižovanie emisií, ktoré prebieha u spaľovacích motorov a postupne sprísňujeme pravidlá, tak sme im chceli dať šancu a postupne, aj pre ich vývoj do budúcna, ale väčšina kolegov sa rozhodla takto.
Po roku 2035 majú šancu elektroautá, vodíkové autá, ale je dôležité, aby sme tomu prispôsobili aj infraštruktúru. To je teraz kľúčové, aby si ľudia mali za čo kúpiť tie autá, aby neboli tak drahé, ale hlavne, aby ich mali kde nabíjať. Aby vznikli nabíjačky pri domoch, tak ako poznáme čerpacie stanice. Na toto treba do budúcna zamerať projekty aj z európskych peňazí.
Celá téma sa bude ešte prehodnocovať. Dohodli sme sa, že do roku 2026 sa urobí posúdenie, ako to vyzerá, takže nejaké zmeny možno ešte prídu. Ten čas 12 rokov je stále pomerne dlhý. Možno sa vyvinú ďalšie technológie a musíme dať priestor novým inováciám, ktoré budú zľahčovať život a zlepšovať životné prostredie.
Tento týždeň bola schválená aj nová cyklistická stratégia. Čo to znamená? Môžeme sa tešiť na väčšiu podporu cyklodopravy?
Môžeme sa tešiť. Mňa to osobne veľmi teší ako cyklistu. Pamätám si, že keď som išiel z Bratislavy do Bruselu, tak som videl, ktoré krajiny majú aké cyklotrasy a Slovensko má čo zlepšovať.
Taký ten základný cieľ, na ktorom sme sa dohodli, že do roku 2030 budú mať cyklisti možnosť zdvojnásobiť počet kilometrov, čiže sa zdvojnásobí objem cyklistickej dopravy. Musia sa zlepšiť predovšetkým cyklotrasy. Cyklistika už nie je len rekreačným športom, je to významnou súčasťou dopravy, takže sme presadili, aby pri plánovaní verejnej dopravy v mestách a medzi mestami tam boli cyklotrasy.
Presadili sme viac peňazí z európskych prostriedkov dokonca z fondu Obnovy a odolnosti pôjdu peniaze na Slovensko, na cyklotrasy a na prepojenie so železnicou. Môžeme sa tešiť, že cyklistov bude viac a tí, ktorí majú radi cyklistiku si užijú.
Zrejme sa to rieši aj v prepojení na to, o čom sme hovorili predtým, o zákaze spaľovacích áut, a preto sa musia vymýšľať alternatívy. Tie ste naznačili aj vy, keď ste spomínali elektrické autá. S tým sa množia mnohé otázky, čo sa týka nášho hospodárstva na Slovensku, ktoré je závislé od fabrík, kde sa vyrábajú práve spaľovacie autá.
Presne tak. Treba povedať, že automobilový priemysel je pre Slovensko kľúčový. Zamestnáva priamo a nepriamo viac než 100-tisíc ľudí, takže máme na pamäti aj túto tému.
Je dôležité, aby sme minimálne udržali zamestnanosť. Keby prešiel celý automobilový priemysel na elektromobilitu, hrozí, že asi 30% pracovných miest v tomto odvetví, aj v tých dodávateľských reťazcoch, sa stratí, čo teda nie je málo.
Pozeráme na to veľmi veľmi citlivo, práve preto sa snažíme prilákať nových investorov. Hovoríme o Baterkovej aliancií, ich nová výroba, recyklácia bateriek, ktorá bude umiestnená niekde v Európe. Slovensko v toto stále má šancu, takže tú kompenzáciu potenciálnej straty pracovných miest treba nahradiť.
Samozrejme, ako som spomínal, treba dohliadať aj na infraštruktúru, aby si ľudia mali kde automobily nabíjať. Sami automobilisti vravia, že do dvoch rokov dokážu úplne prejsť zo spaľovacích motorov na elektroautá, no ľudia na to nie sú pripravení a taktiež ani verejná infraštruktúra.
Viac sa dozviete vo videu: