Nové pravidlá pre batérie. Europoslanci chcú ich dlhšiu životnosť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŠTRASBURG / Európsky parlament schválil revolučné pravidlá pre batérie predávané v Európskej únii. Budú musieť dlhšie vydržať, ľahšie sa dať vymeniť, stáť menej peňazí a po recyklácii sa dať opäť využiť. Ide o nový celý životný cyklus od ich návrhu až po koniec životnosti.
Odhaduje sa, že v priebehu pár rokov sa používanie batérií až zdesaťnásobí. Europoslanci chcú, aby ich životnosť bola dlhšia. „Náš život bude závislý od batérií, rôzne priemysly sa budú orientovať práve na batérie,“ uviedol europoslanec zo strany OĽaNO Peter Pollák. „Batérie sa stávajú skutočne kritickou kapitolou tejto zelenej transformácie,“ povedal Michal Wiezik, europoslanec strany Progresívne Slovensko.
Európsky parlament rieši, čo s tými už použitými a odkiaľ získať suroviny na nové. Ak sa napríklad dopoužívajú v autách, mohli by sa vracať do obehu ako úložisko elektriny. Znižovať sa tak má aj ich cena. „Aby hlavne neznečisťovali životné prostredie a aby sa naozaj používali čo najdlhšiu dobu a boli dostupné pre každého,“ dodala europoslankyňa strany Smer-SSD Katarína Roth Neveďalová.
Problémom únie je, že kriticky dôležité suroviny ako kobalt, grafit a nikel stále dovážame. Europarlament chce, aby sme ich získavali hlavne na našom území. „Aby sme sa opäť nestali závislými od iných veľkých krajín, ako to bolo v prípade napríklad dovozu plynu z ruskej federácie,“ myslí si europoslanec Robert Hajšel. „Srbsko má dnes zásoby, ktoré by možno stačili na 60 – 70 % produkcie batériového priemyslu naprieč EÚ," opísal situáciu europoslanec Vladimír Bilčík zo strany Demokrati.
Dlhšiu životnosť majú mať práve pre ich zložitú likvidáciu. Taliansky spravodajca si od toho sľubuje nastavenie pravidiel až pre celý globálny trh. „Naším celkovým cieľom je vybudovať silný recyklačný priemysel,“ vyjadril sa taliansky europoslanec Achille Variati. Martin Hojsík, europoslanec z Progresívneho Slovenska, avizoval, že: „Budú sa dať plne recyklovať, budeme tie materiály využívať do nových bateriek, aby sme nemuseli toľko ťažiť.“ Eugen Jurzyca zo strany SaS dodal, že: „aby automobilové batérie čo najmenej znečisťovali životné prostredie“.