Kríza odhalila závislosť Slovenska od rôznych komponentov. Zmeniť by to mal čipový akt
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŠTRASBURG / Surovinová kríza odhalila závislosť Slovenska od rôznych komponentov, najmä od čipov. Závody u nás často stáli a vyrobilo sa menej áut, čo malo vplyv aj na našu ekonomiku. Zmeniť by to mal takzvaný "čipový akt".
Surovinová kríza v plnej miere odhalila našu závislosť od Číny a zároveň slabosť v čipoch v hodnote 3,3 miliardy eur. Podporilo ho 600 poslancov, pričom 40 bolo proti. Podiel polovodičov vyrobených v Európskej únii tvorí pritom len 10 percent svetovej produkcie. Brusel chce aby bolo minimálne 20 percent do roku 2030. Do tohto moderného odvetvia má ísť až 43 miliárd eur a menšia časť priamo z európskeho rozpočtu. "Chceme mať väčší vplyv a byť lídrami, a tak sme zabezpečili 3,3 miliardy eur na výskum a inovácie," uviedol Dan Nica, spravodajca EP (Socialisti).
Viacerí europoslanci už teraz upozorňujú, že to bude málo. "Keď to porovnám napríklad s financiami v Spojených štátoch amerických, kde dajú na komplexné riešenie 400 miliárd, no tak je to desatina," povedala Monika Beňová (Smer-SD, SD), poslankyňa Európskeho parlamentu. Pre ilustráciu len výstavba jediného závodu na polovodiče stojí niekoľko miliárd eur a keby sme ich začali stavať aj hneď zajtra, tak by sme slušne zaspali. Niekde úplne inde je Čína. "Sa snažíme nejakým spôsobom nastaviť proces diverzifikácie našej závislosti od totalitnej Číny a ďalších totalitných režimov," poznamenala Miriam Lexmann (KDH, EPP), poslankyňa Európskeho parlamentu.
Europoslanec Jurzyca, inak ekonóm, schvaľuje úmysel zvýšiť konkurencie schopnosť Únie v tomto smere. Zároveň dodáva, že odrezať sa od Číny nepôjde tak, či tak. "Podľa mňa je správne zvýšiť odolnosť. Tie cesty podľa mňa by mali byť vylepšené," ozrejmil Eugen Jurzyca (SaS, ECR), europoslanec. Za jazdy sa čipová cesta sa bude vylepšovať a mohla by byť príležitosťou aj pre nás. Sme auto-moto veľmoc a u nás je polovodičov najviac. Zatiaľ ale spíme aj v rámci zaspatej Únie. "Momentálne tie najväčšie čipové investície idú práve do Nemecka, do väčších ekonomík," priblížil Ivan Štefanec (KDH, EPP), europoslanec.