Významné je pomôcť ochrániť životy a zdravie ľudí na cestách, tvrdí europoslanec Ivan Štefanec
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Počuli ste o prednom brzdovom svetle? Aktuálne dianie v europarlamente v štúdiu priblížil poslanec Európskeho parlamentu Ivan Štefanec.
Ako dopadla súťaž o najinovatívnejší malý podnik na Slovensku, ktorú ste zorganizovali. Kto bol najúspešnejší, a s čím?
Túto súťaž sme organizovali z pozície SME Europe, cez organizáciu, ktorú vediem v Bruseli. Na Slovensku uspela na prvom mieste firma Powerful Medical, ktorá pomáha odhaliť srdcovo-cievne choroby pomocou umelej inteligencie. Je to 50 vedcov, ktorí vyvinuli aplikáciu, na základe ktorej pomáhajú doktorom vidieť aj to, čo doktori nevidia. Táto aplikácia sa zatiaľ úspešne ujíma nielen v Európe, ale aj za hranicami Európy. Je to naozaj veľká pomôcka pre lekárov.
Ako druhá skončila spoločnosť MultiplexDX Pavla Čekana známa tiež z vývoja PCR testov, ktorá momentálne pracuje na obrovskej diagnostike rakoviny prsníka.
Na treťom mieste skončila firma Krtko. Je to vzdelávacie centrum, ktoré vyrába pomôcky pre hendikepované deti. Všetky sú to firmy, ktoré použili dobré nápady v prospech zlepšenia situácie ľudí. Verím, že majú šancu uspieť aj na európskej úrovni.
Aké veľké sú šance na úspech?
Poznám zatiaľ výsledky z 10 krajín. Slovensko bolo mimochodom prvé, kde táto súťaž prebehla. Finále sa bude konať 29. novembra v Bruseli a myslím, že tie šance sú naozaj veľké.
Tento týždeň boli vyhlásené Ceny európskeho občana. Bol medzi nimi aj slovenský zástupca?
Nie každý rok sa podarí, že aj zo Slovenska máme laureátov Ceny európskeho občana. Tento rok bol laureátom pán Tomáš Kriššák, ktorý pripravil komiks s názvom Kira. Je to pekný príbeh ukrajinského dievčaťa, na ktorom ukazuje hrôzy vojny a bojuje proti mnohým dezinformáciám. Cena je v tomto roku v správnych rukách.
Vy ste sa angažovali v zavedení predného brzdového svetla. Tento týždeň prišli výsledky jeho používania v premávke. Čo sme sa dozvedeli?
Tento týždeň sme v Bratislave mali veľkú konferenciu, kde pán profesor Poliak, dekan zo Žilinskej univerzity prezentoval zhodnotenie jeho tímu, ktorý pracoval na analýze výsledkov. Mimochodom, tento test prebiehal na Slovensku ako v prvej reálnej krajine, ktorý trval polroka. Výsledky sú veľmi povzbudivé, pretože žiadne auto nemalo dopravnú nehodu s týmto brzdovým svetlom.
Týchto áut bolo na Slovensku a ešte stále je viac ako 3 000, ako aj autobusári, taxikári a rôzne iné autá. Sám som toho súčasťou a všímam si, že ľudia to vnímajú pozitívne najmä pri prechodoch pre chodcov aj plynulosti cestnej premávky. Pomohlo to nielen bezpečnosti ale aj plynulosti. Výsledky hovoria, že až 78 percent vodičov, ktorí to skúsili, to chceli mať natrvalo a až 86 percent chodcov hovorí, že im to pomáha orientovať sa v spleti ciest.
Čo je zaujímavé, čím sú starší ľudia, tým to viac vítajú. Ľudia nad 60 rokov, až 99 percent z nich hovoria, že je to dobrá pomôcka. Potrebovali sme tento test zhodnotiť v reálnej premávke. Test pokračuje aj v Taliansku, kde si počkáme na tieto výsledky. S pánom Mariákom, ktorý je vynálezca tohto prínosu, ktorý má celosvetový vplyv, sme sa dohodli, že koncom mesiaca to budeme presadzovať ďalej a som pripravený to presadiť v Európskom parlamente tak, aby to bolo súčasťou Európskej legislatívy.
Vyzerá to ako dobrý nápad, ktorý by mohol zachrániť množstvo ľudských životov na cestách.
Áno presne tak, o to hlavne ide. Na európskych cestách ročne zomiera viac než 20 000 ľudí a cieľ, ktorý máme do roku 2050, je znížiť úmrtnosť na nulu. Možno je to nereálne, ale reálne je významne pomôcť ochrániť životy a zdravie ľudí. Predne brzdové svetlo je podľa mňa skvelým nápadom, ktorý k tomu pomôže.
Hovorí sa o tom, že by mohlo byť odlíšené farbou, pretože keď to človek zapne, aby ukázalo jasne, že to nie je len brzdenie, ale že aj púšťa. Hovorili ste aj o tomto?
Áno, aj ten test prebiehal tak, že vpredu je farba zelená a vzadu je červená. Automaticky sa farby zapnú, keď človek stlačí brzdu. Znamená to nielen veľký signál pre chodcov ale aj pre vozidlá, ktoré nasledujú po brzdiacom aute, čiže pomáha zorientovať sa aj ostatným vodičom.
Pokračovanie rozhovoru s europoslancom Ivanom Štefancom si môžete pozrieť v nasledujúcom videu: