Europoslanci schválili nové pravidlá pre autobusy a nákladiaky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŠTRASBURG / Každé desiate nákladné auto chcú europoslanci vyradiť z cestnej premávky. Hovoríme o tých najstarších vozidlách, ktoré až príliš znečisťujú životné prostredie. Nové pravidlá schválili aj pre autobusy, smetiarske autá či domiešavače. Všetky mestské autobusy budú musieť byť do roku 2030 bezemisné.
Ťažké úžitkové vozidlá, nákladiaky, kamióny či autobusy sú zodpovedné za viac ako 25 percent emisií z cestnej dopravy. "Je načase sa začať zaoberať aj nákladnými autami," uviedol europoslanec Peter Pollák (Slovensko, EPP).
Po roku 2030 už napríklad nebude možné dostať na značky autobusy v mestskej doprave, ktoré nebudú mať nulové emisie. V prípade kamiónov a nákladiakov bude ten čas dlhší. "Ten technologický spôsob prechodu na bezemisnú dopravu nie je taký jednoduchý ako v prípade osobných áut," priblížil europoslanec Michal Wiezik (PS, RE). "Tieto zmeny sa majú naplno uplatniť o 17 rokov. To len chcem upozorniť pokiaľ tu budú rôzne dezinformácie a hoaxy," zdôraznil europoslanec Vladimír Bilčík (EPP).
Europarlament chce dať dostatočný čas na prípravu pre autodopravcov, autobusovú a kamiónovú dopravu. Europoslanci počítajú s tým, že medzičasom sa možno vyvinú také palivá do motorov, ktoré nebudú znečisťovať ovzdušie. "Je dôležité, aby sme dali priestor vývoju a výskumu v tejto oblasti," uviedol europoslanec Ivan Štefanec (KDH, EPP).
Europoslanci však chcú dovtedy vyradiť z prevádzky 10 percent automobilov, ktoré najviac znečisťujú ovzdušie. "To je pre ekonomiku lacnejšie než plošne zvýšiť normy pre všetky autá,“ zhodnotil europoslanec Eugen Jurzyca (SaS, ECR).