Nakupujete len eko a bio produkty? Europoslanci zatočia so zneužívaním tejto značky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŠTRASBURG / Táto práčka vydrží bez poruchy 2 tisíc praní. Ak si inštalujete tento softvér do počítača, zlepší sa jeho výkon. Alebo po použití tohto šampóna vám zmiznú šediny. Európsky parlament sa pustil do boja proti zavádzaniu spotrebiteľa. Po novom budú tieto údaje musieť výrobcovia udávať na svojich výrobkoch. Týkať sa budú aj spotrebného materiálu a produktov s označením BIO a EKO.
Europoslanci chcú dostať viac transparentnosti do kozmetiky, saponátov a rôznych obalov. "Veľakrát sa zneužíva to, že povieme že tento výrobok je ekologický, je šetrný k životnému prostrediu, preto by ste si ho mali kúpiť. Všetko je eko, bio, raw,“ uviedla europoslankyňa Katarína Roth Neveďalová (SMER-SD). "Bude to musieť byť podložené exaktnými dôvodmi, prečo tento daný výrobok je ekologický alebo nie,“ vysvetlila europoslankyňa Miriam Lexmann (KDH, EPP).
Povolia sa výlučne značky udržateľnosti ako EKO a BIO založené na schválených systémoch certifikácie, aby si toto označenie nemohol udávať len tak hocikto. Zavedie sa aj nová definícia, čo je to vlastne ekologický podvod na spotrebiteľovi. "Ten podvod musí byť technický, v legislatívnych normách, musí byť definovaný,“ doplnil Eugen Jurzyca (SaS, ECR). Podľa europoslanca Jozefa Mihála (RE) je dôvod jednoduchý: "Aby sme sa vrátili k tej podstate, aby vyhrával ten, kto ponúkne najlepší a najkvalitnejší produkt.“
Dôvodom je aj zjednotenie trhu
Označenia ako šetrný k životnému prostrediu, prírodný, biologicky rozložiteľný bez predošlého schválenia taktiež už nebudú možné. "S takýmito praktikami treba naozaj skoncovať, pretože ide iba o čistý reklamný trik,“ tvrdí Robert Hajšel (SD). Europoslanec Ivan Štefanec (KDH, EPP) dôvod doplnil: "Aby sme boli ešte transparentnejší a dôslednejší pri označovaní výrobkov.“
Nové pravidlá tiež počítajú aj so zavedením nových označení, aby nezáležalo na tom, či si výrobok kúpime vo Francúzsku alebo na Slovensku a vedeli sme, čo znamená jeho označenie. "Potrebujeme jasné pravidlá, celoeurópske, pretože sme jeden európsky trh,“ dodal europoslanec Martin Hojsík (PS, RE).