Autá kvôli prísnejším emisným limitom nakoniec nebudú drahšie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
EURÓPSKA ÚNIA / Autá kvôli prísnejším emisným limitom nakoniec nebudú drahšie. Európsky parlament pri záverečnom hlasovaní zjemnil navrhovanú legislatívu o tom, koľko emisií môžu vypúšťať osobné autá. Podľa expertov by podľa pôvodného plánu len malé autá zdraželi až o dve tisíc eur. Schválená nová norma známa ako EURO 7 prináša novinky v prípade bŕzd a pneumatík.
Pre osobné autá a dodávky sa zachovávajú súčasné emisné limity. Autobusy a nákladné autá budú mať prísnejšie limity. “Euro sedmička bude platiť pre brzdy, bude platiť pre pneumatiky a jej záber sa rozširuje aj na ťažké vozidla,” uviedol europoslanec Michal Wiezik (PS,RE). “Umývate si kolesá na aute, viete, aké sú špinavé. To sú skrátka emisie, ktoré spôsobujú tie brzdové doštičky, brzdové systémy,” vysvetlil europoslanec Jozef Mihál (PS,RE).
Emisie tvoria aj mikročastice z používania pneumatík počas jazdy. Následne znečisťujú prostredie a ľudia ich môžu dýchať. Pneumatiky tak budú musieť byť vyrábané inak. “Ten pôvodný cieľ bol príliš tvrdý a ekonomicky by bol nezvládnuteľný,” reagoval europoslanec Eugen Jurzyca (SAS, ECR). “Ceny malých osobných aut narástli až o 2000,- eur, čo by, samozrejme, s čínskymi dotovanými automobilmi náš automobilový priemysel položil,” konštatovala europoslankyňa Miriam Lexmann (KDH, EPP). Zavádza sa tak minimálna životnosť batérie, aby aj po 10 rokoch mala dostatočný výkon, či takzvaný enviromentálny pas vozidla. Ten bude zobrazovať emisie, spotrebu a životnosť. “V tej forme, v akej bola prijatá je akceptovateľná aj pre náš automobilový priemysel,” vyjadril sa europoslanec Robert Hajšel (SD). “Budú mať viac času na to, aby sa prechod zo spaľovacích motorov na ekologickú výrobu v podstate trošku oddialil,” doplnil europoslanec Peter Pollák (Slovensko, EPP). Cieľom legislatívy je, aby vo vozovom parku členských štátov prevládali elektromobily už do roku 2035. “Táto nová forma nebude viesť k nejakým novým zvýšeným nákladom a teda ani k novým, zvýšeným cenám automobilov,” uzavrel europoslanec Ivan Štefanec (KDH, EPP).