Skoro jasno
Bratislava
Otília
12.12.2024
Tunel Karpaty dostal zelenú. Začiatok jeho výstavby je však otázny
Zdielať na

Tunel Karpaty dostal zelenú. Začiatok jeho výstavby je však otázny

SLOVENSKO / Najväčší dopravný projekt - tunel Karpaty dostal zelenú. Po ôsmych rokoch skončilo posudzovanie dopadov na prírodu. Projekt teraz čaká na stavebné povolenie. Kedy sa však začne s výstavbou tunela, je otázne. Kým vláda projekt zaradila medzi strategické investície, časť opozície pochybuje o potrebe jeho výstavby.

​"Nám tento tunel umožní prepojenie Záhoria so zvyšnou časťou Slovenska," poznamenal minister dopravy Jozef Ráž. Ambiciózny plán o ktorom sa hovorí roky sa postupne vraj stáva realitou. "Ideme do fázy získavania stavebného povolenia," dodal minister životného prostredia Tomáš Taraba. 

Chcú odbremeniť Bratislavu od kamiónov

No cesta k tomu bola dlhá. Posudzovanie vplyvu na životné prostredie trvalo 8 rokov, keďže ochranári podali niekoľko pripomienok a to pre ohrozenie prírodných lokalít. "Zhotoviteľ toho tunela si ešte pred jeho realizáciou musí urobiť hydrogeologické prieskumy," uviedol Taraba. 

Tunel by mal začať neďaleko bratislavskej Rače. 12 kilometrov dlhý úsek by vás zaviedol až po Záhorskú Bystricu. "Spájať bude najvýznamnejší obchvat, ktorý máme okolo Bratislavy," priblížil Alex Štefuca, motoristický novinár. "Je to o tom, aby sme dostali komplexný obchvat a dostali tých štvrť miliónov kamióny preč z nášho hlavného mesta," poznamenal Ráž. 

Opozícia je však skeptická

Časť opozície je ale pri projekte a jeho využívaní skeptická. "Vláda si naďalej ide svoje a presadzuje tento projekt, ktorý je aj z environmentálneho hľadiska kontroverzný. Ak sa zrealizuje tunel Karpaty, bude to najdrahší tunel v strednej Európe, ktorý ale zároveň nikto nepotrebuje," opísala Tamara Stohlová, poslankyňa Progresívneho Slovenska. "Akékoľvek skeptické hlasy, že to bude malo využívané a nerentabilné zhasnú vtedy, ak premávku vypustíme," povedal Štefuca. 

Súťaž bude podľa ministra dopravy otvorená pre každého záujemcu a to aj pre firmy mimo krajín Európskej únie. "Výrobcovia mechanizmov, naozaj na jednej ruke sa dajú spočítať, myslím si, že najväčší výrobca je v Číne," uviedol Ráž. "Hovorí pritom o čínskom investorovi, kde vieme a máme v Európe skúsenosti, že to prináša riziká," dodala Stohlová. 

Projekt má stáť asi jeden a pol miliardy eur. Otázne je kedy sa začne s jeho výstavbou. Minister očakáva, že to tak bude ešte v tomto volebnom období, čiže do roku 2027. "Tunel nám prinesie utajené veci, ktoré v tej hore sú, určite to bude veľa rokov. Ale ja si myslím, že tá technológia je modernejšia," doplnil Štefuca. To, či projekt bude mať vplyv na životné prostredie, sa posudzovalo niekoľko rokov. Po novom by to pri nových výstavbách malo byť rýchlejšie, keďže parlamentom nedávno prešla novela zákona o posudzovaní vplyvu na životné prostredie.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy