Skoro jasno
Bratislava
Severín
8.1.2025
Zimné športy: Aké faktory ovplyvňujú u Slovákov záujem chodiť lyžovať?
Zdielať na

Zimné športy: Aké faktory ovplyvňujú u Slovákov záujem chodiť lyžovať?

SLOVENSKO / Spozornite tí, ktorí holdujete zimným športom, ale aj tí, ktorých zaujíma, či a akým spôsobom, prípadne ako finančná situácia ovplyvňuje záujem lyžovať a zapájať sa do týchto zimných športov. Agentúra AKO nám pripravila exkluzívny prieskum práve na túto tému s výkonným šéfom agentúry Václavom Hříchom, prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Romanom Berkesom, a hovorcom TMR Mariánom Galajdom.

TV JOJ

Prečo ľudia nelyžujú?

"Tých dôvodov môže byť viacero. Môže to byť napríklad vek. Pravdepodobne tam hrá okolo 11,8 percenta. Vidíme, že hrajú rolu aj financie, lebo máme aj ľudí, ktorí by chceli lyžovať, ale nemôžu si to dovoliť. Takže veľa ľudí lyžuje a keď si to tak zrátame, máme cez 4 milióny dospelých obyvateľov. Plus samozrejme, lyžovať môžu aj juniori, ale nemáme také veľké kopce a snehu je stále menej a menej, takže oni by sa asi aj tak nezmestili. Ja predpokladám, že istá časť z tých ľudí, ktorí odpovedali "nechcem odpovedať" alebo lebo "neviem", 1,5 percenta sú tí, ktorí by pravdepodobne odpovedali "nemôžem si dovoliť lyžovanie" ale hanbili sa to povedať. Nechceli pripustiť, že ekonomická situácia môže byť brzdou." tvrdil Hřích.

Na otázku, či by bol rozdiel v lyžovaní v zahraničí odpovedal Hřích nasledovne: "Ja si myslím, že ani nie. Podľa mňa je to skôr postoj k lyžovaniu ako takému. Predsa len, kedysi to bol úplne bežný koníček alebo bežný šport. Teraz je to stále drahšie a drahšie a ľudia sa zrejme rozhodujú, čo áno a čo nie."

TV JOJ

​"Treba pripomenúť, že vlastne toto je robené z odpovedí tých respondentov, ktorí povedali, že áno "chodím sa lyžovať". To znamená 22,2 desatiny ich sme potom takto rozdelili a vidíme, že takmer 80 % z nich naozaj chodí na krátkodobé lyžovačky. Vybehnú, zalyžujú, vrátia sa späť. Naopak, tých akoby extrémnych, alebo tých naozaj veľkých priaznivcov lyžovania chodí na 15 a viac dní. To znamená, že tých ktorí naozaj veľa dní v tej zime trávia na lyžiach, je málo. Len 2,1 %. Znovu pripomínam len z tej trošku viac ako pätiny respondentov. Takže zdá sa, že to nie je ako keby nejaký pravidelný šport. Možno pre ľudí, ktorí bývajú v blízkosti lyžiarskych centier, ale naozaj je to skôr taký príležitostný koníček," vysvetľoval Hřích.

Ako sú na tom muži a ženy?

Až 70 % žien odpovedalo, že nelyžujú a u mužov je to 59 %, takže tam je nejaký rozdiel. Muži menej hovoria, že by chceli lyžovať, ale nemôžu si to dovoliť. U žien je to vyrovnané. Takže zdá sa, že to lyžovanie môžu praktikovať viac muži. Odpoveď "nelyžujem" stúpa s vekom, čo je prirodzené kvôli fyzickej kondícii, zdravotným komplikáciám a správne aj kvôli opatrnosti. Zároveň vieme, že už v tých vyšších vekových kategóriách, ženy sa dožívajú viac ako muži všade na svete, nielen na Slovensku. To znamená, ako keby pomer žien z tých občanov vyššieho veku už je väčší, a tým pádom sa to práve pravdepodobne prejavuje do toho prvého rozdelenia na mužov a ženy. Zdá sa, že najviac lyžujú naozaj vo veku 18 až 33 a potom 34 až 49. Dá sa povedať, že na Slovensku lyžuje jeden z desiatich dôchodcov," informoval Hřích. 

Dostupnosť k lyžiarskym svahom

TV JOJ

"Vidíme napríklad Nitriansky kraj, kde len 19 % respondentov povedalo, že lyžujem, a až 14 percent respondentov povedalo, že "lyžoval by som, ale nemôžem si to dovoliť". Je to podľa mňa čisto o príjmovej štruktúre v jednotlivých krajoch. Trenčiansky kraj 73 %. Tiež relatívne nie až tak vysoké príjmy. Ale keď si pozrieme, tá dostupnosť hrá rolu pravdepodobne v Žilinskom kraji, v Prešovskom kraji. V Žilinskom 31 % hovorí o tom, že lyžuje a iba 8 % uvádza, že "lyžoval by som, ale nemôžem si to dovoliť". Tým, že dostupnosť je viac-menej bez nutnosti nejakého ubytovania, tak ušetria vlastne ušetrené zrejme významnú časť tých nákladov. To znamená, je to pre nich dostupnejšie, ako keď by mali ísť cez pol Slovenska niekde inde. Relatívne malé percento ľudí uviedlo, že lyžuje v Košickom kraji," dodal Hřích.

​Lyžovanie a politické strany

tvjoj

Hřích tvrdil že: "Zrejme tú hlavnú rolu hrá ten vek. Videli sme, že čím vyšší vek respondenta, tým menej lyžuje. My vieme, že jedno z hlavných kritérií, ako sa odlišujú voliči týchto jednotlivých politických strán, sú vekové kategórie. Máme tam Progresívne Slovensko, ktoré oslovuje akokeby tých mladších a vekovo stredných voličov, a tam až 36 % z nich deklaruje, že nejakým spôsobom chodia lyžovať. Sloboda a solidarita, strana, ktorá je relatívne nová, má pravdepodobne viac tých mladších, a možno tých, ktorí majú vyšší príjem, aj keď je relatívne malá. Smer a hlas, tam je naozaj vysoké percento. 74 % z voličov obidvoch týchto strán deklaruje, že lyžuje. Bývalé OĽaNO a demokrati sa nejakým spôsobom uchádzajú o rovnakú alebo podobnú cieľovú skupinu." 

Ako prebiehalo lyžovanie túto zimu?

"Môžem to zhodnotiť v takých dvoch rovinách. Budem hodnotiť samozrejme za lyžiarske strediská Jasná a takisto Vysoké Tatry. Ak by sme to podčiarkli a spočítali prakticky od Vianoc až do Troch kráľov, tak zhruba za toto obdobie môžeme hovoriť o tom, že tá návštevnosť týchto stredísk bola v priemere o viac ako desať percent vyššia ako pred rokom, čiže s týmito výsledkami sme naozaj spokojní a ak sa bavíme o Slovákoch, tak ako máme nárast návštevnosti, tak aj tí Slováci podrástli," na túto tému s vyjadril Marián Galajda, hovorca Tatry Mountain Resorts.

Ceny sa pohybovali nasledovne. "My sme štartovali so skipasmi na cenách vo Vysokých Tatrách od 24, a v Jasnej od 29 eur. Ďalší dá sa povedať, že hit sezóny sú pobyty, v rámci ktorých si má možnosť klient za jeden deň vybrať nielen možnosť lyžovačky v lyžiarskych strediskách, ale takisto aj návštevy vodného parku či Tatralandie alebo Bešeňovej. Takže táto kombinovaná ponuka sa naozaj už druhý rok stala hitom a aj vďaka tomu jednoducho tí ľudia, ktorí si to dokázali naplánovať, tak myslím si, že mali zabezpečené veľmi pekné sviatky. Zvýšenie cien sa dotkne takzvaných offline cien. To znamená cien, ktoré sú priamo v strediskách v pokladniach." informoval Galajda.

Pohľad Agentúry cestovných kancelárií

Šetrili Slováci na dovolenkách? "Tie informácie sú aj u nás podobné, že ten záujem v takomto týždni okolo Vianoc a Nového roka každoročne je, čiže v tomto smere môžu byť spokojní aj hotelieri, takisto aj prevádzkovatelia lanoviek, a takisto aj pridružených rôznych služieb cestovného ruchu, pretože toto je veľmi, veľmi silný týždeň, a záujem je veľmi veľký. Otázka je, ako to bude vyzerať po. Ten január, február, respektíve obdobia, ktoré sú mimo dajme tomu buď prázdnin alebo takýchto sviatkov," povedal Romanom Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr.

TV JOJ

​"Cieľom cestovného ruchu je naozaj predlžovať ten počet prenocovaní a to je to dôležité číslo. V tom výseku vidíme viac-menej presne cestujúcich, ktorí cestujú predĺžené víkendy 2 až 4 noci, a potom sú takí ktorí sú 5 až 7 nocí do týždňa. Tak práve v tejto kategórii je najviac klientov cestovnej kancelárie, pretože tie predávajú balíky služieb, a väčšina klientov cestovnej kancelárie sú práve klienti, ktorí majú teda viacej prenocovania. Samozrejme, sme radi aj za to, že jednoducho ľudia cestujú aj na ten jeden deň, že jednoducho ten záujem tu je," dodal Berkes.

Sú lyžovačky menší podiel zisku ako prímorské oblasti? "Je to pravda, pretože my sme krajina v strede Európy, a pre nás je naozaj pobyt pri mori veľmi dôležitý z rôznych hľadísk psychohygieny a zo zdravotných dôvodov oddychovať, oddychovať, jednoducho more, more. Naozaj potrebujeme blízkosť mora. Takisto aj tie kritériá, ktoré rozhodujú o tom, kde sa kde sa vyberieme a do akého hotela, tak sú väčšinou o tom, že potrebujeme hotel, ktorý je ako len možno blízko pláže, ako sa len dá. Čiže to more je naozaj dôležité a dá sa očakávať, že ten záujem tu bude. Hierarchia sa dnes tak dramaticky zmenila, a že ak sa teda majú rozhodovať a niekde šetriť, tak už to cestovanie nie je." povrdil Berkes.

Lyžovačka na Slovensku alebo v zahraničí?

Berkes sa vyjadril nasledovne: "Za zimou sa cestuje či už na Slovensku a v rámci zahraničia, a naozaj tá konkurencia je obrovská. Rakúsko, poťažmo Taliansko, Francúzsko dnes ponúkajú naozaj veľmi, veľmi atraktívne turistické destinácie, ktoré oslovia Slovákov a takisto sú aj cenovo výhodné. Veľakrát som dostal otázku, pre porovnanie, že kde je výhodnejšie cestovať či v rámci Slovenska alebo v zahraničí. Dnes už žijeme dynamickú dobu, vieme si na internete nájsť obrovské množstvo informácií a ponúk z rôznych krajín Európy, alebo aj zo Slovenska. A jednoducho, ak máme nejaký budget, ktorý nechceme prekročiť, tak som si istý, že dokážeme nájsť niečo zaujímavé aj v rámci Slovenska, aj zo zahraničia."

Zvyšovanie cien zájazdov

"Cestovné kancelárie ponúkajú svoje zájazdy v rámci letných dovoleniek už s veľkým časovým predstihom. V rámci toho "first moment" nákupu sa to každým rokom trochu posúva skôr a skôr, pretože cestovky dokážu reagovať veľmi, veľmi flexibilne a dokážu ponúkať už letnú sezónu v mesiacoch august, september. Január bol vždy veľmi silným mesiacom. Ten záujem tu je, že ak nie je väčší ako minulý rok, tak je porovnateľný, čo je dobré. A to je vlastne odpoveď na otázku, teda že že ľudia, ktorí majú ambíciu cestovať a plánujú to tak, tí sa vyrovnávajú so všetkými konsolidačnými opatreniami tým spôsobom, že jednoducho je dôležité pre nich to cestovanie, do ktorého budú investovať. Ešte teda čo sa týka budúceho roka, možno sa rozhodnú zase šetriť niekde inde," vysvetlil Berkes. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy