Elektromobilita na Slovensku stagnuje: Podpora chýba zo strany štátu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo podľa predbežných výsledkov 993.000 vozidiel, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom pokles o takmer 87.000 vozidiel. Prognóza na aktuálny rok je pozitívna a očakáva sa, že v roku 2025 bude výroba opäť stúpať, pričom počet vyrobených vozidiel by mal dosiahnuť hranicu 1,15 milióna kusov.
Slovensko naďalej ostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel v prepočte na jedného obyvateľa. Informoval o tom vo štvrtok (16. 1.) na výročnej tlačovej konferencii Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR jeho prezident Alexander Matušek. Zástupcovia ZAP upozornili, že automobilový priemysel čelí mnohým výzvam, nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Automobilový trh zaznamenal pokles výroby a registrácií kvôli klesajúcemu dopytu, v súčasnosti hrozí zavedenie ciel zo strany USA a Číny.
Problematickou sa podľa zväzu javí aj nedostatočne vybudovaná nabíjacia infraštruktúra. Na úrovni Európskej únie neexistuje jednotná stratégia pre rozvoj priemyslu, zvyšuje sa inflácia a náklady na jej kompenzáciu, ceny energií pre priemysel sú vysoké, sebestačnosť v oblasti surovín a polovodičov je nedostatočná, špecifikoval ZAP.
"Všetky tieto faktory negatívne ovplyvňujú aj konkurencieschopnosť a rozvoj nášho priemyslu, vrátane automobilového. O to viac potrebujeme konštruktívny dialóg s vládou a riešenie našich požiadaviek," apeluje Matušek. Pre udržanie transformácie výroby na elektromobilitu je podľa zväzu nevyhnutné vytvoriť zo strany štátu rámcové podmienky pre investorov s jasnou a stabilizovanou zahraničnopolitickou orientáciou. Druhou prioritou pre automobilový priemysel je zabrániť ďalšiemu rastu nákladov na výrobu, zdôraznil ZAP.
Vláda ignoruje požiadavky
Väčšina požiadaviek zväzu na podporu automobilového sektora ostala podľa Matušeka v minulom roku bez odpovede zo strany vlády. "Potrebujeme naštartovať dialóg s vládou a začať veľmi vážne hľadať riešenia v rámci priorít automobilového priemyslu, keďže vo všetkých spomínaných oblastiach sme v porovnaní so susednými krajinami najmenej atraktívni," skonštatoval. Zväz upriamil pozornosť aj na fakt, že Slovensko taktiež zaostáva v rozvoji elektromobility.
Na Slovensku sa elektrické vozidlá nepredávajú a aj napriek tomu vláda podľa ZAP nezvažuje ich podporu, ale práve naopak, prostriedky z výziev a fondov určených pre rozvoj elektromobility je zložité čerpať. "Pre krajinu, ktorá je na prvom mieste v počte vyrobených áut, je posledné miesto v registráciách automobilov s najnovšími technológiami nedôstojné," dodal Matušek.