Bezpečnostný expert Braník: Študent chodil s nožom do školy opakovane
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Pozrite si celý rozhovor s bezpečnostným analytikom
BRATISLAVA / Exkluzívny rozhovor TV JOJ s bezpečnostným analytikom Radovanom Braníkom o útoku v Spišskej Starej Vsi, ale aj o tom či sú školy bezpečné a čo môže byť dôvodom k takýmto útokom.
Útok na Gymnáziu v Spišskej Starej Vsi
Zbraň nemal v škole prvýkrát
Tým, že išiel útočník do školy ozbrojený, je zjavné, že plánoval tento agresívny čin, lebo asi len tak so zbraňou v ruke sa do školy nechodí.
"V priebehu dňa, keďže som sa podieľal spolu s kolegami na likvidácii následkov tejto udalosti, sa začali ukazovať aj informácie, ktoré toto trochu spochybňujú preto, lebo to určite nebolo prvýkrát, kedy tú zbraň mal so sebou v škole. Čiže včera, na základe tých prvotných informácií, som sa domnieval, že možno z tohto usudzovať úkladnú vraždu, " hovorí o včerajšom (16. januára) útoku Radovan Braník.
V minulosti sa už vyhrážal smrťou
Podľa dostupných informácií sa v minulosti dopúšťal určitých vyhrážok, ktoré by malo jeho okolie vnímať ako varovný signál a primerane na ne reagovať.
Už v čase, keď navštevoval materskú školu, sa u neho objavovali problémy naznačujúce špecifické potreby a osobitú povahu. Tento spôsob správania u neho pokračoval aj neskôr, pričom mu bola poskytovaná starostlivosť a individuálny študijný plán.
"Nakoniec aj ten svedčí o tom, že jednoducho išlo o dieťa so špeciálnymi potrebami a s veľmi osobitou povahou, " vyjadril sa o útočníkovi bezpečnostný analytik Radovan Braník.
Zároveň bol aj obeťou šikany
"Takže o čom hovoríme je, že to vyhrážanie smrťou pretrvávalo možno 12 rokov v jeho živote. Nie je to také to typické, že sa niečo začne a po týždňoch k tomu pristúpi, že tam je tá eskalácia, " hovorí Radovan Braník.
Z dostupných výpovedí a svedectiev možno s určitosťou povedať, že v minulosti zohrával opakovane úlohu obete šikany, no zároveň sa v ostatnom čase dopúšťal šikanovania.
Vyšetrovanie je stále na začiatku, a preto nie je možné vstupovať do detailov alebo robiť konkrétne závery. Spoločnosť však bude musieť tieto udalosti využiť ako príležitosť na poučenie a zlepšenie v každom smere.
Aktuálna bezpečnosť na školách
Téma bezpečnosti na školách je mimoriadne aktuálna a zaujíma mnohých rodičov aj študentov. Situácia si vyžaduje zvýšenú pozornosť, najmä v kontexte toho, ako je možné z tzv. mäkkých cieľov vytvoriť menej zraniteľné miesta.
V minulosti sa viackrát diskutovalo o opatreniach, ktoré by mohli zlepšiť bezpečnostné podmienky a minimalizovať riziká ohrozujúce žiakov a školský personál.
"Pravdou však je to, že napríklad je tu idea zavedenia kamerových systémov. Pôvodne boli mali mať preventívnu funkciu. To je samozrejme v podstate vylúčené preto, lebo mali identifikovať nejaké cudzie osoby, ktoré by boli hrozbou. Málokedy sú cudzie osoby hrozbou. Väčšinou tie útoky a tie konflikty prichádzajú práve spomedzi žiakov, ktorí poznajú tie objekty dokonale, " o potrebe preventívnych opatrení hovorí Radovan Braník.
Školenia a prevencie
Nebolo by možno potom vhodné investovať tieto peniaze do nejakej prevencie v zmysle alebo do školení pre žiakov, aby vedeli, ako postupovať v prípade, že sa nejaký takýto útok stane.
Radovan Braník hovorí o tom, že treba prestať očakávať od kamerových systémov preventívnu funkciu, no ak by boli kamery nainštalované v priestoroch školy, kde k udalosti došlo, polícia by teraz mala presný obraz priebehu incidentu.
Kamerové systémy by nemali byť vnímané ako alternatíva k vzdelávaniu a príprave, ale skôr ako doplnkový nástroj na zvýšenie bezpečnosti a na rekonštrukciu udalostí, ak k nim dôjde.
"Vieme, že tu sa budeme o tom rozprávať možno o mesiac, možno o dva roky, ale opäť sa to stane. Ide len o to, aby tie školy boli viac pripravené jednoducho znižovať tieto následky, aby aj tie rôzne spôsoby správania aj komunikácie, povedzme školy so študentom o veciach, ktoré sú zaťažujúce, prebiehali spôsobom čo najmenej zaťažujúcich znížiť pravdepodobnosť, že dôjde k útoku, " dodal Radovan Braník.
Manuál pre školy
"Školy majú tých manuálov viacero. To sú rôzne metodické materiály. Ministerstvo školstva je vlastne v pozícii, že toto môže v rámci tej metodiky. Koniec koncov, včera z iniciatívy ministra školstva vznikol tím, ktorý koordinoval aj štátne neštátne subjekty a tri ministerstvá do jednej pracovnej skupiny, " ukončuje Radovan Braník.