Oblačno
Bratislava
Timotej
24.1.2025
Rokovanie Bezpečnostnej rady vlády a vplyv na ďalšie politické dianie
Zdielať na

Rokovanie Bezpečnostnej rady vlády a vplyv na ďalšie politické dianie

SLOVENSKO / Čo prinieslo rokovanie Bezpečnostnej rady vlády a aký to bude mať vplyv na ďalšie politické dianie? O tom budú v dnešných Analýzach 24 s moderátorkou Luciou Stráňavovou diskutovať poslanci NR SR Tibor Gašpar (Smer-SD) a Zuzana Števulová (PS).

Okrem tej správy, s ktorou má opozícia problémy bola, že na rokovaní Bezpečnostnej rady nebol nik z opozície. Napriek tomu, že nie je zvolaný opozičný podpredseda, po odvolaní pána Šimečku, možno ako gesto pozvať tam niekoho z nich?

Reaguje podpredseda Národnej Rady Tibor Gašpar (Smer-SD): "Tak ja som to neorganizoval, lebo parlament nebol organizátorom tejto Bezpečnostnej rady. Chcem zdôrazniť, že túto radu zvolal predseda vlády na žiadosť prezidenta republiky. Boli na nej stáli členovia a boli na nej pozvaní hostia. Tam v zásade je otázne, či mohol alebo nemohol byť pozvaný zástupca opozície. Podľa mňa dôjde aj k oznámeniu opozície do tej miery, do akej sa môžeme všetci oboznamovať, lebo už sa zvolávajú osobitné kontrolné výbory parlamentu na kontrolu SIS alebo Vojenského spravodajstva."

"Ak by tie informácie naozaj boli takého závažného charakteru, o tom, že sa tu pripravuje nejaký prevrat v krajine, tak by bolo len logické a transparentné, keby dnes na Bezpečnostnej rade bol zástupca opozície. Bezpečnostná rada si sama môže určiť, koho prizve, a ak by naozaj malo dochádzať k prevratu, tak to je tak zásadná štátno-právna vec, tak zásadne ohrozujúca ústavnoprávne zriadenie, že všetci ústavní činitelia, aj tí z koalície, ale aj z opozície, by mali mať právo na prístup k týmto informáciám, čo v tomto prípade nebolo," tvrdí poslankyňa Národnej Rady SR, Zuzana Števulová (PS).

"Informácie, ktoré zaznievali na Bezpečnostnej rade, sú možno desaťkrát obsiahlejšie ako to, čo bolo povedané v Národnej rade. A keď hovoríme o možnom nedemokratickom prevrate alebo o zmene vlády, tak hovoríme, že sa na tom podieľa zahraničie. Podieľajú sa na tom ľudia zo Slovenska a má to niekde samozrejme nejaké prepojenia na nejakú časť opozície. A nehovorím, nechcem vás dávať do jedného vreca všetkých, a už vôbec nie jednotlivcov, ale počkajme si, až raz bude možné o tom slobodne hovoriť, že o čom sme sa dnes rozprávali a aký to má konkrétny význam," vyjadruje svoj pohľad Gašpar.

Odmietate jednoznačne nejaké prepojenia? Vy o nich neviete?

"No tak ja rozhodne odmietam akékoľvek indície o tom, že by tú opozícia pripravovala nejaký puč. Už aj Michal Šimečka dnes povedal, že jediné, čo je naším cieľom, je poraziť vás v demokratických voľbách, ktoré môžu byť predčasné alebo riadne. Ak je naozaj pravda to, čo vy hovoríte, že je tu nejaká organizovaná skupinka, dokonca podporovaná zo zahraničia, tak my, ako ústavní činitelia rovnakého postavenia ako vy tvrdíte, že nemáme právo vedieť o takomto puči podrobnejšie informácie, keď sa môže tento puč dotýkať aj nás, a môžeme byť rovnako ohrození ako vy," hovorí Števulová.

Gašpar reaguje: "Nejaké cudzie skupiny ľudí, ktoré sa zúčastňovali podobných prevratov priamo v Kyjeve v roku 2014 alebo už boli prítomné napríklad aj v posledných nepokojoch proti vláde v Gruzínsku, sú prepojené na konkrétne osoby,  sú to skupiny osôb na Slovensku. Nie je to samozrejme jedna osoba a bol by som rád, aby ste to fakt nezľahčovali."

Pani Števulová, vy teda viete o nejakých takýchto operáciách? "Ja som sa zúčastnila každého jedného výboru na kontrolu SIS, ktorý v tomto volebnom období bol. Máme bohaté diskusie s vaším synom a ani jeden raz. Ak vy tvrdíte, že toto je nejaký dlhodobý vývoj, tak ani jeden jediný raz na tomto výbore nič také nezaznelo. My sme sa niekoľkokrát pýtali aj na vyšetrovanie vo vzťahu k atentátu, k politickému extrémizmu na Slovensku. Žiadnu takúto informáciu sme nedostali," vyjadruje Števulová.

"Všetko má svoj čas, aj to, že ste sa dozvedeli a nedozvedeli niektoré informácie. Dnes vyhodnocujeme, že sa muselo počkať na niektoré úkony, ktoré sa tam dejú. Veď to má nejaké pozadie. Veď sme povedali, že to nebola správa, ktorá by bola odrážala jeden mail. A ešte tie výhovorky o tom, že to stvorila umelá inteligencia a podobne. Tam je činnosť, dlhodobá činnosť, ktorá je podložená listinami, dôkazmi, je podložená výstupmi z informačno-technických prostriedkov a z iných dôkazov," reaguje aj Gašpar.

"Vy mi s plnou vážnosťou tvrdíte, že tu premiér tejto krajiny, Bezpečnostná rada, prezident Slovenskej republiky, sa všetci postavili na tlačové konferencie. Povedali, že majú takéto indície, dokonca dôkazy, dokonca odposluchy, že vedia, že je tu nejaká skupinka a zahraničná alebo domáca, že sa to vzťahuje k protestom. Že toto všetko sa vie. Čiže vy ste to vy trúbili verejne a zároveň máme veriť, že zatiaľ akože tu nikto nie je zadržaný, nič sa nedeje. Nepredložili ste vôbec žiadne dôkazy, že robíte niečo pre to, aby bola zabezpečená bezpečnosť tohto štátu," tvrdí Števulová. 

Gašpar vyjadruje svoj názor nasledovne: "Hovoríme o trestných činoch útoku na Slovenskú republiku. Sabotáž, vlastizrada a skutočne sú to najzávažnejšie trestné činy z Trestného zákona. Druhým dychom hovorím, že každá tá spravodajská operácia alebo policajná záležitosť má svoje nejaké časové súvislosti. Súvisí s vykonávanými úkonmi, a ja to tu nebudem ďalej odkrývať, aby som neprezradil niečo, čo nemám. Verte tomu, že všetky tie zložky, ktoré konať majú, konajú."

"Od rána ste čakali, že vyhlásime nejakú mimoriadnu situáciu, že vám zakážeme sa verejne zhromažďovať. Lebo toto môžu robiť len vybrané zložky štátu. To nemôže robiť žiaden politik. Aby ste mohli samozrejme ihneď kričať a volať tu cudzie médiá a rozprávať o tom, že sa narúšajú demokratické princípy a že nemôžete fungovať," dopĺňa Gašpar.

Ako sú na tom protesty?

"Neboli dnes pripravené a nie sú, pevne verím ani v Košiciach, vodné delá, ani umelé projektily, ktoré sa strieľali ešte v rokoch 2023 do demonštrantov, takže takéto metódy nikdy Smer nepoužíval a ani nebude. Ku niektorým agresívnejším krokom, ktoré robil dav, nenabádala žiadna politická strana. Keby to mala vtedajšia spravodajská služba informácie, zrejme by ich okamžite zverejnila," informuje Gašpar.

Premiér Fico hovorí o štruktúre, ktorá sa pokúša útočiť na to ústavné zriadenie, alebo zaznelo vyjadrenie, že tie protesty nemajú črty len spontánneho prejavu. Teda do toho dokonca ministerka kultúry označila to, čo sa deje v reakcii na jej kroky v oblasti kultúry. Hovorí Števulová: "Obviňovať ešte aj hercov, že sú súčasťou nejakého sprisahania, to si už fakt vyžaduje veľkú dávku imaginácie. Ale chcela by som povedať, že ja rozhodne v tom nevidím vôbec nič z toho, čo povedal pán Gašpar bez akýchkoľvek dôkazov tu tvrdiť, že sa tu prejavuje nejaká konšpirácia, nejaký puč, lebo sa tu nejaké občianske združenia zo dňa na deň vyrojili. Veď to vôbec nie je pravda. Pripomeniem len, že váš predseda Smeru hovoril o tom, ako majú ľudia zobrať lopaty na úrad vlády a parlament. To sme neboli my, ani neboli občianski aktivisti, ktorí dnes organizujú tieto protesty."

Rôzne formy útokov

"Ako ste povedali, útok na infraštruktúru ropovodu a iné kritické objekty. Áno, mali stopy. To viedlo k Ukrajine. Mali sme povedané, že hackerské útoky na kataster, respektíve školy majú tiež rôzne pozadie. Bol som na výboroch, kde sa o tom dostatočne hovorí. Nechcem nikoho z tohto miesta hneď zásadne obviňovať. Chcem len povedať, že vnímam za tým tie širšie geopolitické súvislosti," objasňuje Gašpar. 

"Slovensko čelí hybridným hrozbám. Môže to byť zo všetkých veľmocí, ktoré majú záujem mať vplyv. My ich musíme akceptovať v tom zmysle, že musíme o nich vedieť a musíme s nimi počítať. A tam, kde prerastajú do ohrozenia nášho ústavného zriadenia demokracie, tak tam treba začať konať jednoznačne. O tom sú spravodajské služby. Robia úplne na inom princípe ako trestné konanie. Robia sa nejaké operácie, ktoré majú nejaký význam," dopĺňa Gašpar.

Števulová sa vyjadruje takto: "My sme boli asi na dvoch rôznych schôdzach, pretože ja si veľmi dobre pamätám ten utorok, kde sme naozaj sa ničoho nezľakli. Skôr nám bolo tragikomicky do smiechu aj do plaču nad kvalitou zdrojov tejto správy, čo nám bola prečítaná. Ale teda ja znova musím skonštatovať, že toto všetko, čo vy hovoríte, je podľa mňa jedna veľká konšpirácia. Vy ste doteraz nepredložili jediný dôkaz, že Slovenská informačná služba alebo orgány činné v trestnom konaní vedia, kto je autorom bombových vyhrážok na školy."

"Ja vás ubezpečujem, že dôkazy sú. Ja si za svojimi slovami stojím a odmietam to, že by som tu niečo konšpiroval. A tie orgány, ktoré môžu rozhodnúť, do akej miery budú oboznámení aj progresívni a opoziční politici, rozhodnú," tvrdí Gašpar. 

Števulová objasňuje jej stranu: "No my v prvom rade nevidíme správy. Konkrétne my sa musíme spoliehať na to, čo nám povie a reprodukuje riaditeľ Slovenskej informačnej služby. Je to do veľkej miery na jeho posúdení a do akej miery detailu pôjde. Ale v tomto by som chcela upozorniť aj pána Gašpara a objasniť divákom, že my tu máme jeden veľký hendikep, a to je komisia na kontrolu odposluchov, ktorá nebola doteraz zriadená. Napriek tomu, že nám to tu sľubujete mesiace. Ak by táto komisia existovala a ja mám byť jej členkou, tak dnes by sme napríklad mohli ísť aj skontrolovať tie údajné odposluchy, ktoré sú tiež vlastne podkladom tejto správy."

"Podľa toho, ako je to dnes uvedené v zákone, by si mali zistiť, aké bolo zdôvodnenie pri nasadení nejakého odposluchu. Inými slovami sa dozviete všetko o danom prípade, lebo tam toto musí byť rozpísané, aby sudca mohol rozhodnúť. Toto je veľké ohrozenie procesov, ktoré by prebiehali vo vzťahu k týmto odposluchov," objasňuje Gašpar.

"V prvom rade by som povedala, že tu máme zákon, že zákonodarca sa rozhodol, že bežní občania majú mať tento level parlamentnej kontroly svojich zástupcov, ktorých si zvolili do parlamentu, aby kontrolovali, či všetky informačno-technické prostriedky sú nasadzované zákonne. Čiže zákon tu predpokladá, že bežní občania budú takto chránení, že sa môžu obrátiť na tú komisiu, ak majú podozrenie, že neoprávnene sledovaný alebo odpočúvaný a podobne," tvrdí Števulová.

Gašpar informuje: "Upozorňujem, že tento zákon teda vznikol v nejakom čase. Medzitým sme sa posunuli, máme tu nejakú skúsenosť. Ja nehovorím, že by sme sa nemohli zamyslieť nad nejakou úpravou, ale asi nad zmenenou. A čo chcem pani poslankyni pripomenúť je, čo dokázal štát robiť v roku 20, 21, 22, 23 pod vedením Matoviča, Hegera, ministra vnútra Mikulca. Tak to je ten dôvod, pre ktorý sa musíme zamyslieť, akú môžu dostať právomoc politici. To, čo predvádzali Dzurindovci a to, čo potom následne aj niektorí prokurátori, sa nedá ináč nazvať názvom zase podľa Trestného poriadku alebo zákona, to je sabotáž. Štyrikrát obviniť opozičného predsedu najsilnejšej opozičnej strany Roberta Fica, zobrať ho z protestu, zadržať ho. Tak toto keby sa dialo za nás používať vodné delá, projektily umelé do demonštrantov. Však sa už zamyslime, že čo sa tu dialo a kedy sme porušovali demokraciu alebo ľudské práva." 

"My sa teraz bavíme konkrétne o nejakom podozrení z prevratu. Momentálne o komisii na kontrolu odposluchov. Ak aj máte pocit, že kým ste boli v opozícii, boli vaše práva porušované, OK, to môžete tvrdiť aj ďalej. Ale čo to má s tým, že teraz ste vo vláde a bojíte sa zriadiť komisiu na kontrolu odposluchov? Keď máte plnú moc v štáte a vy nechcete dovoliť opozícii, aby chránila práva občanov aspoň cez účasť v tejto komisii, kde bude mať len polovicu tých zástupcov," vyjadruje názor Števulová.

"Práva občanov sú v tomto zmysle, čo sa týka odpočúvania, chránené rozhodnutím súdu. To znamená, sudca má k dispozícii celý spis, aby zvážil, či to právo bude prelomené alebo nebude prelomené. Treba nastaviť tie pravidlá kontroly tak, aby ich nevedeli zneužívať. A to je jedno, či koaličný alebo opozičný politik do budúcna. Preto hovorím, že budeme o tom diskutovať, a sa tomu nevyhýbam, ale treba sa zamyslieť nad tým, čo má byť tá miera tej kontroly zo strany politikov," reaguje Gašpar.

Zákon o neziskovkách

Vyjadruje sa Gašpar: "Práve tento zákon spustil akúsi lavínu nespokojnosti najmä mimovládnych organizácií a niektorých politikov, ktorí pôsobili predtým v mimovládnych organizáciách a v občianskych združeniach, pretože sa bránili tomu, aby sa sprehľadnili práve toky, ktoré idú do týchto združení, od koho idú a v akom rozsahu. Ja na tom nevidím nič zlé, a možno práve to je jeden z cieľov pokúsiť sa tieto pomery zmeniť pred prijatím toho zákona. Pretože keď ten zákon dôjde na stôl a bude schválený, tak bude musieť aj toto občianske združenie vydokladovať, akým spôsobom funguje a na základe akých príspevkov a od koho tie príspevky sú."

"V prvom rade ten zákon, tak ako bol predložený, by porušil právo Európskej únie. Máme na to rozsudok Súdneho dvora Európskej únie, pretože takýto zákon, však to bolo odpísané z Maďarska, tam neuspel. Čiže pokiaľ ja chápem, že pre vás, teda ako sme sa dozvedeli, je už aj možnosť vystúpenia z Európskej únie a NATO reálna, ale zatiaľ sme stále členom týchto zoskupení a stále tu platí aj európske právo a nálezy Európskeho súdneho dvora, ktorý teda skonštatoval, že v takejto podobe tento zákon je v rozpore s európskym právom," reaguje Števulová.

"Pokiaľ teda ide o tie finančné toky, tak občianske združenia a nadácie sú už dnes veľmi transparentné. Tie ktoré organizujú tieto protesty, si myslím, že takmer všetky majú zverejnené výročné správy, kde je podrobne popísané, aké sú ich zdroje financovania v skutočnosti," dopĺňa Števulová.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy