Slovensku hrozí vracanie eurofondov: Samosprávy by mali konať rýchlo
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Slovensku hrozí, že bude musieť opäť vracať peniaze z eurofondov. Združenie miest a obcí preto vyzýva samosprávy, aby predkladali projekty na obnovu vozových parkov vo verejnej doprave. Zároveň tak splnia podmienky Zákona o podpore ekologických vozidiel, ktorých by malo na našich cestách pribúdať.
Klimatická zmena velí konať. No kým v iných odvetviach sa nám emisie darí znižovať, v doprave je to inak. Obnova vozového parku však stojí balík a pre samosprávy je stále dôležitejšia cena ako životné prostredie. "CNG technológia je zhruba o jedenásť percent drahšia ako napríklad dieselové autobusy, ale zároveň o polovicu lacnejšia ako autobusy elektrické a pri ekologickom aspekte sa nám javí ako najvýhodnejšia technológia z pohľadu nákladov pri obnove vozidlového parku," uviedol predseda predstavenstva Dopravný podnik Bratislava Martin Rybanský.
Samosprávy sú dnes povinné obstarávať vozidlá s nižšou emisnou stopou a riešením je pre ne práve plynový pohon. "Ak zoberieme a porovnáme ceny plynu, povedzme na na benzín alebo naftu, tak zistíme, že v čom je výhoda, pokiaľ sa držia cenové relácie," informoval predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Božik.
No a ďalšou je ozeleňovanie plynu, ktorý si vieme vyrobiť aj u nás doma. Nateraz máme u nás 31 čerpacích staníc na CNG, pričom mnohé z nich slúžia na plnenie autobusov v rámci mestských dopravných podnikov. Čo vieme vyprodukovať do roku 2030? "Je možné očakávať, že by sme boli schopní plniť 100 percentným biometánom asi 600 autobusov," vyjadril sa konateľ SPP CNG Peter Mozolák.
"Už pri štyridsiatich percentách biometánu, zmiešaní so zemným plynom, dá sa povedať, že tá uhlíková stopa takýchto vozidiel, napríklad v autobusovej doprave je prakticky nulová," uviedol výkonný riaditeľ Slovenského plynárenského a naftového zväzu Richard Kvasňovský. "Plynové vozidlá, pokiaľ využívajú plyny vyrobené z odpadu alebo z rôznych vedľajších produktov, môžu mať dokonca aj zápornú emisnú stopu," povedal šéfredaktor Energie-portal.sk Radovan Potočár.
Hlavnou prekážkou je aktuálne plniaca infraštruktúra a financovanie. Aj tu sa však začína blýskať na lepšie časy. "Plynová mobilita je dobrou alternatívou dokonca aj na využitie tých peňazí, ktoré štát nedokáže v rámci programovacieho obdobia využiť a vracal by ich späť do Európskej únie," dodal Božik.
Postupne jej prichádza na chuť stále viac našich miest, no najnovšie sa o slovo hlási Banská Bystrica. "Čakáme na projektové zámery, ale v konkrétnom meste hovoríme o desiatkach miliónov eur," uzavrela štátna tajomníčka ministerstva dopravy Slovenskej republiky Denisa Žiláková.