Jasno
-3°
Bratislava
Lívia
20.2.2025
Automobilový priemysel si prechádza najnáročnejším obdobím
Zdielať na

Automobilový priemysel si prechádza najnáročnejším obdobím

ŠTRASBURG / Automobilový priemysel Európy prechádza najnáročnejším obdobím za posledné desiatky rokov. Horším ako počas veľkej ekonomickej krízy. V tomto sektore pracuje viac ako 13 miliónov ľudí, medzi nimi aj štvrť milióna Slovákov.

​Brusel musí hľadať riešenia. S predstaviteľmi automobiliek rokovala Ursula von der Leyen. Automobilky bijú na poplach. Keby tento priemysel kľakol, ohrozilo by to celú ekonomiku únie. "Hlavnou otázkou, na ktorú musíme nájsť odpoveď, je, čo nám stále chýba, aby sme uvoľnili inovatívnu silu našich spoločností a zabezpečili robustný a udržateľný automobilový sektor," uviedla predsedníčka európskej komisie Ursula von der Leyen.

Občanov podkopávajú vysoké ceny a Trumpove clá 

Výsledkom stretnutia bude akčný plán pre automobilový priemysel, ktorý ekonomike únie prispieva jedným miliónom eur. "Aby sme nepodkopávali ekonomické a bezpečnostné záujmy našich občanov," povedala Miriam Lexmann, europoslankyňa EPP. 

Záujmy občanov však podkopáva geopolitika. Európsky priemysel dlhodobo ničia vysoké ceny energií a najnovšie aj hroziace Trumpove clá. Z druhej strany je to zase Čína. "Štátom podporovanú výrobu zaplavuje lacnými autami náš trh," uviedol Ľudovít Ódor, europoslanec RE. 

Akčný plán Európskej komisie má byť na stole už 5. marca. Dokument má obsiahnuť nábor talentov, lepší prístup k zdrojom, podporu technologických inovácií a vývoja áut novej generácie. Skeptická je poslankyňa Beňová, ktorá spomína projekt strategickej autonómie Európskej únie z minulosti.
"Nakoniec z neho nič nebolo, nepostavila sa žiadna baterkáreň, nepostavila sa žiadna fabrika na čipy," uviedla Monika Beňová, nezaradená europoslankyňa. 

Automobilový priemysel potrebuje peniaze 

V rámci akčného plánu sa očakáva istá revízia prísnych pravidiel pre automobilky. Europoslanec Ódor tipuje, že komisia prižmúril únijné očko napríklad pri pokutách emisných noriem. "Lebo tie peniaze automobilky potrebujú a treba ich využiť v prospech automobilového priemyslu," dodal Ódor. 

Automobilový priemysel po desaťročia ťahal európsku ekonomiku a určoval svetové trendy. Jeho pozícia sa však momentálne otriasa a zmeniť to tak jednoduché nebude. "V tomto je dôležité, aby komisia dokázala správne vyjednávať a tlačiť. Mala podporu zo strany členských štátov," povedal Martin Hojsík, podpredseda európskeho parlamentu. 

"Naši lídri musia byť tí, ktorí povedia tak počúvajte, buď ideme do toho spoločne, alebo potom to naozaj celé nedáva zmysel," doplnila Beňová

Súvisiace články

Najčítanejšie správy