Kontroverzná cyklotrasa prejde zmenou: Betón nahradia plastové obrubníky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Bude o niečo bezpečnejšia, ale napriek tomu zostane podľa dopravného analytika stále nebezpečná. Hovoríme o cyklotrase v Bratislave, ktorá sa nachádza na frekventovanom úseku v centre mesta. Dopravný projekt rozdelil spoločnosť na dva tábory. To sa má už čoskoro zmeniť. Napriek tomu ale nie je vylúčené, že mesto za kontroverznú cyklotrasu dostane pokutu.
Dopravný inšpektorát dal cyklotrase na Vajanského nábreží zelenú ešte v roku 2023. Projekt sa stal ale kontroverzným. Mohli za to najmä kolízne situácie. Tie mnohí pripisovali práve kvôli vysokým betónovým obrubníkom a úzkym jazdným pruhom. "Krajský dopravný inšpektorát v Bratislave neschvaľoval betónové obrubníky, ani neprikázal ich zrušiť," uviedla hovorkyňa KR PZ Katarína Bartošová.
Vlani ale Odbor dozoru a dohľadu ministerstva dopravy urobil kontrolu na spomínanej cyklotrase. Magistrátu prikázal aby obrubníky odstránil. Okrem toho rezortu prekážali aj široké cyklopruhy, ktoré žiadal zúžiť. Mesto Bratislava na to malo čas 90 dní. Lehota vypršala v polovici januára a cyklotrasa je zatiaľ v pôvodnom stave. Ministerstvo hrozilo pokutou vo výške 33-tisíc eur.
Dostane mesto pokutu?
"Podľa výsledkov rokovania, ktoré sa nám podarilo dosiahnuť vyzerá, že nie. Na úvod možnože treba povedať, že pokiaľ ide o cyklotrasu na Vajanského nábreží, tá bola od začiatku, riadne povolená, schválená," priblížil hovorca mesta Bratislava Peter Bubla. Pred pár dňami ale primátor Bratislavy ukázal spôsob, akým chce vyriešiť spomínaný spor s Ministerstvom dopravy. Masívne betónové obrubníky nahradia menšie plastové.
"Krajský dopravný inšpektorát v Bratislave vydal vo februári roku 2025 súhlasné stanovisko k predstavenému návrhu," pokračovala Bartošová. Plastové obrubníky budú vraj dostatočne vysoké na to, aby oddeľovali motoristov od cyklistov. "Zároveň pre cyklistov budú bezpečnejšie, pretože budú skosené do cyklotrasy, a pokiaľ ide o motoristov, tak tým, že sú dostatočne vysoké, ale sú z recyklovaného, mäkšieho plastu. Budú opatrené viacerými reflexnými prvkami," vysvetlil Bubla.
"Máme informáciu, že magistrát chce zmeniť technické riešenie cyklotrasy na Vajanského nábreží. Detaily nového riešenia však stále nepoznáme a čakáme na oficiálny list, v ktorom nám ich magistrát popíše. Z tohto dôvodu sa zatiaľ k týmto zmenám a k pokute vyjadrovať nebudeme," informovala hovorkyňa Ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
"Tieto v súčasnosti prezentované zmeny nevnímame ako veľmi výrazné, je to skôr taká kozmetická úprava," reagoval predseda OZ Cyklokoalícia Dan Kollár.
Nové obrubníky budú osadené pár centimetrov do cyklotrasy, čím budú jazdné pruhy o niečo širšie
Dopravný analytik upozorňuje na nebezpečné miesta. To prvé sa nachádza za Mostom SNP v smere do centra, kde sa autobusy križujú s cyklopruhom. Niektorí cyklisti nevedia o tom, že sú povinní ako ostatní vodiči umožniť autobusu opustiť jeho zastávku.
"Druhé nebezpečné miesto je na križovatke, kde sa zbieha cyklistický pruh s jazdným pruhom, kde autobusy dávajú znamenie o zmene smeru vpravo, lebo idú na najbližšiu zastávku, ale cyklisti netušia o tom, že keď vozidlo dáva znamenie pravým smerovým svetlom, že ho nesmú podbiehať, správne by mali čakať za ním," vysvetlil dopravný analytik Jozef Drahovský.
Kedy cyklotrasa dostane novú podobu je zatiaľ otázne. Všetko vraj závisí od dodania dopravno-technických zariadení.