Jasno
Bratislava
Eduard
18.3.2025
Slovenské železnice čaká revolúcia: Dočkáme sa prvých batériových vlakov
Zdielať na

Slovenské železnice čaká revolúcia: Dočkáme sa prvých batériových vlakov

SLOVENSKO / Cestovanie po železnici na Slovensku bude modernejšie, národný dopravca spúšťa verejné obstarávanie na prvé batériové vlaky. Jazdiť budú na vybraných tratiach, a majú prispieť k zvýšenému komfortu a ekologizácii dopravy.

Mohli by začať jazdiť o dva a pol roka

​Rovnaké súpravy jazdia napríklad u našich západných susedov, ktorí si ich nevedia vynachváliť. Na Slovensku by batériové vlaky mohli začať jazdiť približne o dva a pol roka.

136 miliónov eur. To je suma za ktorú chce Národný dopravca zakúpiť 16 batériových elektrických jednotiek. Súčasťou verejného obstarávania je aj možnosť rozšírenia projektu o ďalších 20 kusov. "Šťastie praje pripraveným a len tí, ktorí majú v zásobníku verejné obstarávanie, ktoré majú ukončené, tak tí môžu potom rozprávať o tom, že poďme spraviť revíziu akéhokoľvek európskeho programu a čerpať prostriedky," hovorí Jozef Ráž, minister dopravy.

Batériový pohon zabezpečí menej hluku a najmä čistejšie prostredie napríklad pre ľudí, ktorí bývajú v blízkosti železničných staníc. "Ročne sa vďaka batériovým vlakom ušetrí 2,3 milióna kilogramov znečisťujúcich látok a 130 miliónov kg CO2," tvrdí Dominik Drevický, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. "Jednotky budú mať dojazd minimálne 80 kilometrov, nabíjať sa budú pod trolejom a to z bežnej elektrickej siete 3 krát 400 voltov," dopĺňa Drevický.

​Kombinácia rôznych úsekov

Podľa odborníka na železnice môžu byť batériové vlaku dobrým riešením najmä na tratiach, kde sa kombinujú elektrifikované a neelektrifikované úseky. "V takom pomere,  aby sa na jazde pri elektrifikovanom úseku dokázal rozumne dobiť, a potom mohol získanú energiu využiť na neelektrifikovanom úseku," objasňuje Jiří Kubáček, odborník na železnice.

Zámer Národného dopravcu pochválil aj Útvar hodnoty za peniaze. Podľa neho ide o jedinečnú príležitosť aby sa uvoľnené dieslové vlaky presunuli na miesta, kde vedia nahradiť najstaršie dieslové rušne. "Ktoré majú najväčšiu spotrebu pohonných hmôt. To pomôže ešte viac k ekologizácii dopravy, a zároveň by to pomohlo ušetriť až 7 miliónov eur ročne na nákladoch," informuje Rastislav Farkaš, analytik Útvaru hodnoty za peniaze.

Dislokáciu batériových vlakových súprav národný dopravca analyzuje. Odviesť by ste sa nimi mohli napríklad z Trnavy do Kútov, či z Nitry do Nových Zámkov. "Na Slovensku to prichádza do úvahy na takej typickej linke Kúty - Skalica na Slovensku, kde vlastne kvôli 7 neelektrifikovaným kilometrom jazdia na celej trati dnes dieslové vlaky," dopĺňa Kubáček.

​Batériové vlaky aj v Česku

Batériové vlaky nasadili pred troma mesiacmi aj České dráhy. Hovoria o pozitívnej odozve od cestujúcich. "Trať z Ostravy do Bezovic nie je plne elektrifikovaná. Do tej doby, než sme tam nasadili batériové vlaky, bolo nutné, aby cestujúci prestupovali medzi motorovou jednotkou a elektrickou jednotkou. Nasadením batériových vlakov tento prestup odpadol, a vidíme na tej trati aj zvýšený záujem o cestovanie," informuje Filip Medelský, hovorca Českých dráh.

Záruka na batérie je zmluvne stanovená na 8 rokov, pričom pred jej uplynutím prebehnú kontrolné jazdy, v rámci ktorých dôjde ku kontrole garantovaného dojazdu jednotiek.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy