Na Slovensku rastie záujem o elektromobily. Na náš trh prišiel ich najväčší výrobca
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVESNKO / Na Slovensku záujem o elektrické vozidlá rastie, no stále sme na chvoste Európy. A to aj napriek tomu, že od roku 2035 by mali spaľovacie motory skončiť. Podpora chýba aj zo strany štátu.
Karty môže zamiešať najväčší výrobca elektromobilov na svete, ktorý prišiel na náš trh. Vodičom však stále chýbajú aj ultrarýchle nabíjacie stanice na diaľnici.
Na Slovensku rastie záujem o elektromobily. Na náš trh prišiel ich najväčší výrobca
Zvládne tisíc kilometrov na jedno nabitie
Expanzia čínskych vozidiel je za posledných rokov veľká v celej Európe. "Láme všetky rekordy a príchod tohto hráča určite ovplyvní náš Slovenský trh," uviedol Patrik Križanský, odborník na elektromobilitu.
Nateraz bude zákazníkom ponúkať tri modely - z toho dva elektromobily a jeden hybrid. Najväčší hráč chce zaujať aj ekológiou či dlhším dojazdom, no to závisí od modelu. "Model seal DMI využíva batériu s kapacitu 26 kilowattov a dojazd 125 kilometrov čisto na elektrinu," opísal David Vaculík, produktový manažér BYD pre SR a ČR. "Náš plug-in hybrid má veľmi špecifickú technológiu, čo umožňuje na jedno nabitie aj 1050 kilometrov," ozrejmil Martin Heřmanský, country manager native BYD pre SR a ČR.
Slovensko je stále na chvoste
Doteraz fungovali na našom trhu dve čínske automobilky. Podľa odborníka záujem Slovákov o elektromobily stúpol. No stále to nie je to, čo od nás vyžaduje Európska únia. "Slovensko je stále na poslednom mieste v EÚ a nie sme tam, kde by sme chceli byť," poznamenal Križanský.
Keďže elektromobily sú cenovo pre mnohých Slovákov nedostupné, pomohla by vraj štátna podpora, tá ale momentálne chýba. "Žial naše verejné financie sa nachádzajú v takom stave, že si nemôžeme dovoliť, aby sme poskytovali granty na kúpu elektrovozidiel, musia byť vzhľadom na svoju cenu konkurencieschopné," uviedla Denisa Saková, ministerka hospodárstva. "Poľsko spustilo veľké dotačné programy pre osobné, ale aj nákladné vozidlá a všetko je to financované z európskych zdrojov," poznamenal Križanský. "Pre nás to zatiaľ nie je o číslach, našim cieľom je trpezlivo budovať povedomie o značke," priblížil Hermanský.
Slovensko má nabíjacích staníc dosť
Zaujímavosťou ale je, že v oblasti nabíjacích staníc nie sme na tom až tak zle. Celkovo ich máme 2 400. "Ten pomer vychádza dobre, pretože u nás je relatívne malý počet automobilov," poznamenal Križanský. "Verím, že ho koncom tohto roka oznámim ďalšie spustenie nabíjacích staníc," priblížila Saková.
Nové čínske modely sľubujú dobíjanie batérie okolo 30 minút. Firma v Číne už ale testuje nabitie za 5 minút. V Európe ale rýchle nabíjačky nebudú tak skoro realitou. "Bohužiaľ zatiaľ to je iba pre Čínu. Infraštruktúra v EÚ na to ešte nie je pripravená. Keď bude, tak predstavíme platformu, ktorá bude mať 400 kilometrov dojazd a dobite za 5 minút," dodal Hermanský.