TV JOJ strávila nočnú službu s lekármi na urgentnom príjme
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Väčšina z nás pozná urgentný príjem najmä z čakárne a potom z jednej ambulancie, röntgenu či sona. So zdravotníkmi redaktorka TV JOJ Barbora Jánošová strávila 7 hodín.
Na to, čo sa deje za dverami ambulancií, keď pacientom príde čakanie nekonečné, sa TV JOJ bola pozrieť v Univerzitnej nemocnici v bratislavskom Ružinove.
Nočná služba na urgentnom príjme v Ružinove
Každý z pacientov o 7 hodine večer v čakárni čaká, kým sa mu konečne otvoria dvere. Denná smena odovzdala pacientov tej nočnej. "Najťažšie a zároveň najzaujímavejšie. Je to taká hádanka. Je to oriešok, ktorý musíme rozlúsknuť, čo tomu človeku je," opisuje Marta Filková, lekárka urgentného príjmu, prečo má prácu na urgente rada. "Je tu pani doktorka, ktorá je flexibilná. Jednu službu je na ambulancii číslo 5 internej. Jednu službu je na ambulancii traumatológii," priblížila Anna Zubková, primárka urgentného príjmu UNB Ružinov.
Pacient s infarktom prišiel na urgent po svojich
Cez deň mali pacienta s infarktom, ktorý nevyužil sanitku. "Prišiel po svojich, priviezla ho manželka, pretože nechcel obťažovať. Ten pán bol plne indikovaný na to, aby si tu sanitku zavolal," uviedla lekárka urgentného príjmu.
Ale aj prípady, keď prišli pacienti, ktorí mohli ísť k obvodnému alebo na pohotovosť, ktorá je odtiaľto dve minúty. "Prišla pani, ktorá má tri týždne ťažkosti. Myslela si, že tu bude dnes menej ľudí, tak prišla," poznamenala lekárka urgentného príjmu.
V službe boli 4 lekári
V službe boli štyria lekári. Ošetruje sa na piatich ambulanciách a tiež na expektačných lôžkach, kde sú pacienti už vyšetrení a monitorovaní. "Sú to pacienti, ktorým sa podáva liečba a poprípade pacienti, ktorí čakajú na výsledky," priblížila Zubková. "Spokojná som, môžem ďakovať. Viete koľko tu majú títo ľudia roboty? Keby ste toto videli a sledovali by ste sa za hlavy chytali," opísala pacientka urgentného príjmu.
Na recepcii vedia stav pacientov vyhodnotiť
Ako sa zapĺňala čakáreň, niektorí pacienti opakovane klopali na všetky dvere. "Pacient, ktorý je registrovaný v čakárni, sa nám zobrazí v Medea informačnom systéme. S akými ťažkosťami prišiel," opísala primárka Zubková. "To nie je registrácia, že tam je nejaká recepčná, ktorá sa s nimi porozpráva a čo vám je. To sú naše skúsené sestry a záchranári, ktorí sa s nim naozaj porozprávajú a vyhodnotia ako vážny je ten stav," poznamenala lekárka Filková. "V priebehu jednej hodiny je ošetrovaných a vyšetrovaných sedemnásť pacientov. Síce jedna pacientka je v riešení na ambulancii. Zavádza sa jej kanyla a realizujú sa odbery, ale medzitým už mám v riešení inú pacientku, ktorá je inde umiestnená," poznamenala Zubková.
Po vyšetrení si však pacienti nemajú kde vybrať lieky
Na urgent počas noci prišil pán, ktorý popil vínko, mladík s astmou, športovec, ktorý spadol na ruku, ale aj klaun, ktorý si poranil nohu počas vystúpenia pre deti. Viacerí odchádzajú s receptami alebo lístkom na barle, ktoré si už nemajú kde vybrať. Lekárne sú zatvorené. "Nejde len o astmatikov. Pacienti aj napriek oceňovanej liečbe nemajú si kde lieky vybrať," dodala Zubková.
Lekári o 1.15 hodine mali za sebou približne polovicu služby a z ambulancie išli takmer všetci pacienti na príjem. Počas sedem hodín nemuseli nikoho resuscitovať.