Konsolidácia zdrvila Slovákov. Mnohí rátajú každé euro, šetria na potravinách, zábave aj dovolenkách
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Konsolidácia už štvrtý mesiac výrazne dolieha na ľudí. Mnohým situáciu skomplikovala aj transakčná daň. Ľudia pociťujú nárast cien takmer vo všetkom, pričom platy tomu zodpovedajúcim spôsobom nerastú. Sú preto nútení šetriť oveľa viac než doteraz. Podľa exkluzívneho prieskumu agentúry AKO pre JOJ 24 najviac obmedzujú nákupy potravín.
Prieskum agentúry AKO monitoroval situáciu u ľudí v polovici marca. Teda ešte nečelili prvým dopadom transakčnej dane. Aj napriek tomu odhalil to, že Slováci šetria takmer vo všetkom. Po potravinách sa vo veľkom snažia znížiť spotrebu energií. A oveľa menej si dovolia cestovať a jesť v reštaurácii.
"V určitej miere už obmedzili svoje výdavky. Práve preto, lebo nie sú si úplne istí tým, čo vlastne na nich dopadne zavedením týchto daní," hovorí analytik Martin Hudcovský. "Obmedzujeme možno v nejakej miere svoju spotrebu - respektíve ten sentiment, ktorý ľudia majú," uviedol makroekonomický analytik Marián Kočiš.
Takto to vyzerá v číslach
Takmer 33 % opýtaných, teda každý tretí Slovák, škrtá výdavky najmä pri potravinách. 18,1 % šetrí na energiách, 16,2 % na oblečení, 14,6 % ľudí obmedzuje dovolenky a výlety a ďalších 13 % si už nedovolí ísť do reštaurácie a radšej varí doma.
Šetrenie po zdražovaní
AKO
"Za posledné roky tie potraviny boli práve to, čo ťahalo infláciu najviac. Takže nejaká snaha na obmedzovanie výdavkov na potraviny je logická," hovorí Hudcovský. "Keď jednoducho ešte naozaj tie platy nestíhajú za infláciou, tak v tej chvíli začíname obmedzovať spotrebu. Veľmi dôležité je to, že sme sa stali oveľa senzitívnejší, citlivejší voči nejakým cenovým akciám," povedal Kočiš.
Ľudia šetria aj na iných veciach
Prieskum odhalil aj to, že ľudia už šetria aj na drogérii, obmedzujú jazdu autom, ale aj koníčky. Potvrdzujú to napríklad aj poloprázdne kinosály. Dokonca už škrtia aj nákup cigariet a alkoholu. Oproti minulému roku tam bol veľký nárast. Na úplne všetkom šetrí 4,1 % opýtaných. "Ľudia, keď si sú neistí, tak obmedzujú svoju spotrebu a začínajú vytvárať úspory," ozrejmil Hudcovský. "Aj v tomto roku spotreba domácností bude rásť menším tempom ako v roku 2024, kedy teda rástla razantnejšie," uviedol Kočiš.
Prvé výsledky za tri mesiace konsolidácie už má aj Aliancia moderného obchodu. Tie sa týkajú najmä nápojov. Čo sa týka nákupu potravín, tieto presné čísla ešte vygenerované nemajú. Jednu zásadnú vec ale evidujú: "To, čo je najviac vidieť, tak je väčší príklon spotrebiteľov k akciovému predaju. To, čo dnes už vidíme, je mierny pokles predaja v rámci nealko nápojov," povedal predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.