Zatiahnuté
17°
Bratislava
Fedor
15.4.2025
Zvládli by ste defekt aj sami? Krok za krokom, ako vymeniť pneumatiku
Zdielať na

Zvládli by ste defekt aj sami? Krok za krokom, ako vymeniť pneumatiku

Archívna reportáž

Postup, ako správne vymeniť pneumatiku

BRATISLAVA / Častým problémom u vodičov je to, že keď si menia pneumatiky, niekedy si neskontrolujú aj to, že či majú rezervu dofúkanú a majú aj správny kľúč.

Keď sa nám už stane nepríjemnosť v podobe defektu, najskôr si povolíme matice na kolese. Z kufra, kde máme rezervu, vytiahneme zdvihák a auto ním nadvihneme.

"Zdvihák síce nie je povinná výbava, ale väčšina značiek robí to, že keď si vo výbave, ak to ešte stále je možné, objednáte rezervné koleso, tak výrobca vám dá automaticky aj zdvihák aj potrebný kľúč na odskrutkovanie matíc na kolese," povedal motoristický novinár Peter Mihálik

Zdvihák používame vždy pod tou časťou auta, kde to máme naznačené šípkami. V novších typoch áut takéto značenie nemusí byť. Vyriešené to je tak, že na mieste kam ho môžeme dať, chýba kus plastu. Keby sme zdvihák použili kde sa nám zachce, do auta si jeho vlastnou váhou spravíme doslova dieru.

Častým problémom u vodičov je to, že keď si menia pneumatiky, niekedy si neskontrolujú aj to, že či majú rezervu dofúkanú a majú aj správny kľúč.

Keď si už vozidlo zdvihneme, odskrutkujeme koleso, dáme ho dole a nahodíme rezervu. Potom je dôležité: "Dotiahnuť matice, stiahnuť dole a matice potom doťahovať až keď je koleso v podstate spodnej časti, kým sa nám nejakým spôsobom netočí svojvoľne," radí Mihálik.

Existujú tri typy rezervných kolies. Prvým z nich je klasické plnohodnotné rezervné koleso. Druhým typom je ľudovo nazývaná "zúfalka", ktorá nám umožňuje jazdu len do rýchlosti 80km/h. "A potom sú, častokrát som to videl pri nejakých väčších autách, že máte len na istú gumu, na časti plechového disku a tá umožňuje ešte nižšiu rýchlosť," hovorí novinár.

Defekt sa nám môže stať napríklad aj pri opotrebovaní pneumatík. Podľa odporúčania motoristického novinára by sme ich mali meniť maximálne po 5 rokoch. Keď máme dve sady pneumatík, tak ich ľudovo povedané zoderieme možno za tých 5 rokov. Pri celoročných sa ich životnosť skráti na približne 2,5 roka. "Ono všeobecne je známe, že guma, keď zostarne, ona stvrdne a potom stačí aj malý dotyk napríklad na hranu obrubníka, tak môžte dostať defekt," prezradil.

Na riešenie defektu existuje aj takzvaná dofukovacia sada. Skladá sa z dvoch častí: z kompresora a tekutiny, ktorá sa pod tlakom vstrekuje do deravého kolesa. Ak máte napríklad klinec zapichnutý zospodu pneumatiky, nevyťahujte ho. Nastriekajte tam zmes a pomalou jazdou zamierte do najbližšie autoservisu.

"Ak máte defekt napríklad zboku alebo väčší prieraz z bočnej časti, tak žiaľ, tá tekutina tam veľmi nepomôže a odporúčam volanie asistenčnej služby," dodal novinár.

Najčítanejšie správy