Veľkonočný ošiaľ: Obchody praskajú vo švíkoch, koľko z nakúpeného jedla skončí v koši?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Veľkonočné sviatky sa na Slovensku tradične spájajú aj s väčšími nákupmi a obchody praskajú vo švíkoch. Ľudia nakupujú vo veľkom, ale neraz po sviatkoch mnohé z nakúpených potravín vyhodia.
Ceny veľkonočného nákupu 2025
"Je to strašne predimenzované, čo sa týka jedla, všetkého. V podstate sú dva, tri dni voľna a ľudia majú pocit, že musia mať plnú špajzu, plnú ľadničku, " hovorí opýtaný nakupujúci Miro.
"Často pri nakupovaní nemyslíme na to, čo naozaj potrebujeme, ale aj na to, čo na to tí ostatní ľudia povedia, " vyjadrila sa psychologička Eva Klímová.
Nákupné správanie Slovákov
Počas veľkonočných sviatkov sme sa pozreli na nákupné správanie Slovákov.
"Ľudia brali niekedy aj 6-7 chlebov a bolo toho veľa," prezradila opýtaná predavačka Tereza. "Ľudia, keď sa pozrieme okolo seba, tak sa príliš neuskromňujú, " dopĺňa psychologička.
Tradičné návštevy
Je to dané našou tradíciou spojenou s návštevami. "Zažila som takú situáciu práve v obchode, kedy pani kupovala zákusky a potrebovala tam napchať ten sedemnásty, lebo čo keby bolo synovi málo," psychologička opisuje vlastnú skúsenosť.
"Nakúpili sme toho veľa. Mali sme foccaciu, ciabattu, koláčik a nejaké iné pečivko. Žijeme v Dánsku, tak sme chceli vyskúšať nejaké slovenské pečivko, " prezradila jedna z nakupujúcich.
"Nenakupovali sme nič teraz. V pokoji to prežívame, žiadne nákupné stresy, " hovorí nakupujúci.
"Keby sa pozreli na to, koľko toho vyhadzujú do odpadkového koša alebo sa pozrú ako sa cítia, keď sa prejedia, " pokračuje psychologička.
Zmena nákupného správania
Zmenu nákupného správania u ľudí zaznamenali aj viacerí nakupujúci.
"Mám pocit, že je veľa ľudí, ktorým predtým nakupujú a zbytočne sa to možno potom vyhadzuje. Ja vôbec nenakupujem navyše, radšej z mraziaku vyberiem zamrazený chlieb a tak, " vyjadrila sa opýtaná nakupujúca.
"Zmenilo sa tým, že si treba robiť zásoby. Tak aby tie dva dni sme mali čo jesť, " odpovedal nakupujúci zákazník.
Dohováranie nezaberá
Dohovárať ľuďom v oblasti nakupovania nie je úplne efektívne.
"Možno to má zmysel, keď uvidia okolo seba niekoho, kto trpí oniomániou, to je chorobné nakupovanie, ktoré sa prejavuje nakupovaním čohokoľvek od potravín cez oblečenie, cez iné veci. To už je potom potrebné liečiť, lebo tam sa dostávame do závislostí, " ukončuje psychologička.