Vláda odklepla dopravné rádio. Za milióny z daní
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave predpokladá vytvorenie Národného dopravného informačného centra. Ministerstvo dopravy zatiaľ nevie, kto bude prevádzkovať centrum, ktoré má začať vznikať od roku 2014. Ročné náklady na prevádzku centra majú byť 200 tisíc eur od roku 2015.
Špás za 150 miliónov eur
Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií, ktorého súčasťou bude Národné dopravné informačné centrum (NDIC), by mali dosiahnuť maximálne 150 miliónov eur. Prostriedky Európskej únie by sa na financovaní programu mohli podieľať sumou okolo 120 miliónov a zo štátneho rozpočtu by šlo zvyšných 30 miliónov.
Program Doprava pre roky 2014 - 2020
Jedná sa o operačný program Doprava v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020. Vyplýva to z informácií k návrhu zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý v piatok schválila vláda. Návrh zákona na zasadnutie kabinetu predložil minister dopravy Ján Počiatek. Zákon by mal po schválení v parlamente nadobudnúť účinnosť 1. októbra tohto roka, s výnimkou niektorých častí, ktoré majú byť účinné od 19. januára 2013.
Ročné náklady - 200 tisíc eur
Národné dopravné informačné centrum má začať vznikať od roku 2014, pričom ročné náklady na jeho prevádzku by od roku 2015 mali tvoriť 200 tisíc eur. Rezort dopravy zatiaľ nevie jednoznačne povedať, kto bude centrum prevádzkovať. Predpokladá však, že centrum by mohlo mať okolo sto zamestnancov na pozíciách operátorov, administrátorov a pracovníkov správy a údržby.
Spoplatnia dopravné informácie?
"V prípade, že ministerstvo poverí výkonom Národného dopravného informačného centra Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s., budú výdavky na osobné náklady nulové. Rovnako je možné v budúcnosti uvažovať nad možnosťou spoplatnenia poskytovania určitého rozsahu dopravných informácií fyzickým a právnickým osobám na zmluvnom princípe," predpokladá ministerstvo. V takom prípade by výdavky na osobné náklady boli kryté príjmami z poskytovania spoplatnených dopravných informácií, bez ohľadu na prevádzkovateľa centra.
Efektívnejšie, ekologickejšie, bezpečnejšie
Zákon o inteligentných dopravných systémoch má vytvoriť podmienky a zaviesť potrebné mechanizmy na podporu rozvoja služieb a aplikácií inteligentných dopravných systémov pre cestnú dopravu a ich prepojenie s inými druhmi dopravy. Cieľom je podpora efektívnejšej, ekologickejšej, bezpečnejšej a istejšej prepravy tovarov a cestujúcich.
Komplexné riešenie je možné cez Národné dopravné informačné centrum, ktoré bude tvoriť vzájomne kooperujúce informačné, komunikačné a riadiace systémy. Tie budú založené na inteligentných dopravných systémoch, systémoch telematických aplikácií a informačných systémoch v doprave. Návrh zákona zároveň preberie európsku smernicu z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy.
Investičné náklady pôjdu na prevádzkovateľa
Investičné náklady na realizáciu konkrétnych projektov inteligentných dopravných systémov bude podľa rezortu hradiť prevádzkovateľ Národného dopravného informačného centra. "Prevádzkové náklady na zabezpečenie zberu, spracovania a distribúcie údajov budú zabezpečované v rámci bežného výkonu služby príslušných inštitúcií, ktoré budú zapojené do Národného dopravného informačného centra. Prevádzkové náklady na telematické aplikácie vyplynú z konkrétnych projektov a budú zabezpečované z finančných zdrojov konkrétnych realizátorov týchto systémov vo väzbe na schválené limity rozpočtových kapitol na príslušný rok," dodalo ministerstvo dopravy.
Kde, čoho a koľko sa ušetrí
Inteligentné dopravné systémy môžu podľa predpokladov cestným prepravcom ušetriť 10 percent času, 8 percent finančných prostriedkov a 2 až 3 percent nákladov na logistiku nákladnej dopravy. Produktivita práce by sa tak mala zvýšiť o 3 až 10 percent. Preťaženie cestných komunikácií sa môže znížiť o 2,5 percenta a škody spôsobené pri dopravných nehodách asi o 7 percent. Lepšia spolupráca a súčinnosť môže dodatočne znížiť celkové externé náklady o jedno percento.
Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.
isifa