Ach tie výtlky! Cesty sú boľavým otlakom pre vodičov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Nie sú peniaze! To je odpoveď kompetentných na otázku, kedy sa začne s komplexnou rekonštrukciou ciest na Slovensku. A tak vodičom neostáva nič iné, len byť neustále v strehu, vedieť dobre kľučkovať a naučiť sa prejsť cez výtlky šetrne.
Výtlky na slovenských cestách je bežná vec. Výnimkou nie je ani Bratislava, ktorá spravuje viac ako 700 kilometrov ciest. Niektoré majú 80 centimetrov, niektoré aj 210. A to je len desatina z gigantických výtlkov v hlavnom meste.
Oprava ciest pokrivkáva
Kombinácia mínusových teplôt, vody, snehu a chemickej soli spôsobuje praskanie asfaltu, po praskline prejdu stovky áut a výtlk je na ceste. "Žiaľbohu tie opravy ciest, či sa na mňa páni cestári hnevajú alebo nie, na Slovensku pokrivkávajú. V zahraničí je to omnoho promptnejšie," hovorí dopravný analytik Maroš Palesch.
Ako taká snaha našich cestárov tu predsa len je. Už totiž nemusia s opravou vyčkávať do jari. "Mesto už využíva technológiu, ktorú vieme použiť už aj pri mínusových teplotách," uviedol hovorca bratislavského magistrátu Ľubomír Andrássy.
Autoservis prevetrá peňaženku
Cesty však musia byť suché alebo mierne vlhké. Vo viacerých situáciách sa výtlku jednoducho nedá vyhnúť. Niekedy to končí v úvodzovkach len zničenou pneumatikou a v horších prípadoch vám servis nápravy poriadne prevetrá peňaženky. "Pri výstupe z výtlku sa poškodí aj okraj disku, sa preliači, uloženie nápravy, potom ložisko, horné uloženie tlmiča, tlmič sa môže skriviť a niekedy sa zlomí aj pružina," uviedol automobilový nadšenec Karol Kollár.
Cestári začínajú najskôr s opravou tých najväčších a najnebezpečnejších výtlkov. Paradoxom je, že zinkasované financie z cestnej dane zaplatenej v Bratislavskom kraji nekončia na cestách hlavného mesta. "Nemáme ani cent nielen zo štátneho rozpočtu, ale ani z dane za motorové vozidlo, ktoré končia na úrovni samosprávneho kraja," hovorí Andrássy.
Docieli to jedine zmena zákona. Nie vždy je šanca, že sa výtlku dá vyhnúť. A tu je rada, ako aspoň predísť poškodeniu kolies či nápravy. "Cez výtlk sa nesmie prejsť so stlačenou brzdou, vtedy sú tie sily na nápravu veľmi veľké," tvrdí Kollár. Keď je výtlk naľavo, jemne točíme volantom do ľavej strany. "Tým odľahčíme ľavú stranu a ťažisko sa presunie doprava a cez výtlk prejde nadľahčená časť auta," dodáva Kollár.
Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.
ISIFA