Slovenské cesty = látanie a bedákanie. S receptom SaS...
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Výtlky a jamy vážne ohrozujúce celistvosť vozidiel poznajú vodiči po celej republike. A odpoveď zodpovedných je takmer vždy rovnaká. Nie sú peniaze. Nakoniec sa ale aj tak musia nájsť, napríklad aj na odškodnenie - vodiči totiž na správcov ciest nielen nadávajú, ale sa s nimi aj súdia. SaS prišla s riešením...
Na opravu ciest 640 tisíc €
Mesto Bratislava má v rozpočte na opravu ciest vyčlenených približne 640-tisíc eur. "To však nestačí ani na opravu výtlkov, nie ešte na komplexnejšie riešenia,“ uviedla predsedníčka klubu SaS v mestskom zastupiteľstve Katarína Augustinič. Riešením, ako získať peniaze na opravu výtlkov na cestách, je podľa strany SaS časť z výnosov dane z motorových vozidiel. Tie však podľa Miškova všetky idú Bratislavskému samosprávnemu kraju.
Ako uviedla Augustinič, na prvom tohtoročnom zastupiteľstve 7. februára chcú zaviazať bratislavského primátora Milana Ftáčnika, aby rokoval s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Pavlom Frešom a vyžiadal dotáciu pre Bratislavu na opravu ciest II. a III. triedy. Podľa hovorcu primátora Ľubomíra Andrassyho však primátor Ftáčnik už Freša oslovil s tým, že mesto chce hľadať riešenie, ako bude kraj účelovo poskytovať mestu na opravu ciest časť príjmov, ktoré získa z dane z motorových vozidiel. Ako však dodal, poslanci BSK tento návrh nepodporili.
Kraj sa však drží svojho rozhodnutia a členov SaS odkazuje na magistrát. "Poslanci mestského zastupiteľstva za SaS by mali riešenie tohto problému hľadať v inštitúcii, ktorej sú poslancami, teda na úrovni magistrátu, nie sa obracať na iné inštitúcie, ako je BSK, ktoré zo zákona nemôžu investovať do opráv cudzieho majetku,“ uviedla tlačová tajomníčka Bratislavského samosprávneho kraja Miroslava Rácová.
Na dani z motorových vozidiel vyberú 34 miliónov
Bratislavský samosprávny kraj na dani z motorových vozidiel vyberie približne 34 miliónov eur, podľa Miškova však kraj na opravu ciest v svojej správe použije len 15 miliónov, zvyšok ide na iné účely. Podľa Andrassyho je v Bratislave oproti iným častiam Slovenska istá anomália, v Bratislave sa mesto stará o všetky cesty od prvej po štvrtú triedu a na ich opravu nedostáva peniaze ani zo štátneho rozpočtu, ani z výnosu dane z motorových vozidiel.
Zmena zákona o daniach a poplatkoch
Mesto v súčasnosti hľadá aj komplexné riešenia, ako opraviť cesty v hlavnom meste. Ako informoval Andrassy, mesto by chcelo na základe súťaže vybrať partnera, ktorý by bratislavské cesty opravil, na základe koncesie by sa staral aj o ich údržbu a mesto by ho platilo. Dlhodobejšie riešenia navrhuje aj strana SaS.
Jedným z nich by mohla byť zmena zákona o daniach a poplatkoch, podľa ktorého by si výnos dane z motorových vozidiel delilo mesto a Bratislavský kraj. Ďalším riešením by podľa Miškova bolo, ak by Bratislava fungovala ako samosprávny kraj, ako napríklad Praha.
Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.
ISIFA