Odkaz pre starostu. Keď sa starosta nestará...
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Starostovia by sa mali predovšetkým starať. Už podľa názvu tejto funkcie je to zrejmé. Často to tak však nie je. Nájdu sa starostovia, ktorí majú úplne iné starosti ako blaho svojich občanov. Preto vznikol projekt, ktorý ľuďom umožňuje verejne prezentovať svoje ponosy a sťažnosti adresované starostovi. Potom je už len na nich, aby ukázali, či sa naozaj starajú...
Neodhrabaný sneh, výtlky, čierne skládky a iné problémy trápia občanov miest a dedín na Slovensku. Neviete na koho sa obrátiť? Problém labyrintu úradníkov a inštitúcií rieši jednoduchá webová stránka "Odkaz pre starostu".
Na jedno mieste tak máte možnosť upozorniť svojho starostu na problémy vo vašom meste či obci. "Tým, že tu tie podnety sú verejné, tak to vytvára oveľa väčší tlak na tú samosprávu," uviedla Mária Bulková, koordinátorka projektu.
Obmedzené prostriedky na komunikáciu
Zverejnenie sťažnosti je výhodou projektu. Ak totiž napíšete priamo, nikto nemusí vedieť, či sa vašou záležitosťou zaoberali alebo nie. "Veľakrát tie samosprávy ponúkajú občanom veľmi obmedzené prostriedky. Na komunikáciu je to len ten e-mail, kde sa ten e-mail môže stratiť," dodáva Bulková.
Komunikácia zlyháva, tvrdia Žilinčania
Starostovia tvrdia, že sa svojim občanom venujú, ale inak. Nie vždy to je pravda. Napríklad taká Žilina dopadla v hodnotení miest a obcí medzi najhoršími. Zástupcovia mesta hovoria, že vôbec nepotrebujú riešiť túto stránku.
Magistrát tvrdí, že dostatočne komunikuje s obyvateľmi Žiliny. Komunikácia prebieha na troch úrovniach. "Prvá úroveň je, že občan poslanec. Druhá úroveň je, že občan mesto a tretia úroveň je občan primátor," tvrdí hovorca mesta Žilina Pavel Čorba. Podľa obyvateľov mesta však komunikácia medzi obyvateľmi a magistrátom zlyháva vo všetkých smeroch.
Ignorácia vozičkárov v Karlovej Vsi
Ľudia, ktorí skončili na invalidnom vozíku a žijú v Karlovej Vsi, prosili o odpratanie chodníkov. Na mestskej časti sa tvárili, že podnet nedostali. Nakoniec na podnet zareagovali, ale ostatné opäť ignorujú. "To, že sa na stránke nenachádzajú naše reakcie, neznamená, že nekonáme. Samozrejme v budúcnosti budeme kontrolovať aj tento server," uviedol Rastislav Velček, prednosta Miestneho úradu v Karlovej Vsi.
Z BA - Nové Mesto si môžu ostatní brať príklad
"Myslíme si, že je povinnosť reagovať na podnety od občanov a na to, čo občanov zaujíma," domnieva sa šéf projektu Ctibor Košťál. Nie všetci starostovia na podnety občanov kašlú. V bratislavskej mestskej časti Nové Mesto to berú úplne inak. "My sa to snažíme v priebehu niekoľkých dní, ak je to možné, problém vyriešiť," tvrdí starosta Nového mesta Rudolf Kusý.
Prešov je najlepší
Najlepšou samosprávou v hodnotení je mesto Prešov. Vďaka portálu "Odkaz pre starostu" mestská radnica ukázala, že podnety občanov jej nie sú ľahostajné. "Hovorí sa hlas ľudu, hlas boží," uviedol primátor Prešova Pavol Hagyari. Primátor si myslí, že je potrebné s ľuďmi komunikovať. Obyvateľov miest totiž viac trápia malé bytostné problémy, ako veľké projekty.
Téme sa venuje reportér Laco Ďurkovič. INFORMÁCIE ONLINE TU.
TV JOJ