Odchádzate do zahraničia? Musíte to nahlásiť, prikázala vláda
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Občan SR, ktorý sa po novom roku rozhodne vycestovať do zahraničia na dlhšie ako 90 dní, bude mať povinnosť to nahlásiť príslušnej ohlasovni v mieste trvalého pobytu. Ak to neurobí, spácha priestupok, za ktorý mu hrozí pokuta. Vyplýva to z novely zákona o hlásení pobytu občanov, ktorú dnes schválili poslanci NR SR.
Kaliňákovo vysvetlenie
Doteraz platný zákon neukladal výslovne povinnosť danú skutočnosť ohlásiť. "Občania často nerozlišujú v právnom predpise ak je povinnosť ustanovená slovesom bez použitia slova povinný," argumentuje ministerstvo vnútra.
Táto zmena sa nepáčila Petrovi Osuskému (SaS), ktorý sa ju neúspešne pokúsil odstrániť pozmeňujúcim návrhom. "Táto úprava je nevhodná a nadmerne a neodôvodnene zasahujúca do slobodného pohybu a súkromia občanov. Ak občan nemá v úmysle zrušiť svoj trvalý pobyt na Slovensku, nie je nevyhnutné ukladať mu povinnosť hlásiť pobyt v zahraničí, hoci ide o pobyt dlhší ako 90 dní," argumentoval Osuský. Za nevhodné a nesprávne tiež označil sankcionovanie občana za nesplnenie tejto povinnosti.
Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) Osuskému odkázal, že jeho návrh chápe, je však presvedčený, že o obyvateľoch potrebuje mať štát aktuálne údaje. Spomenul tu napríklad doručovanie súdnej pošty. Kaliňák tiež poukázal na to, že 90 dní je štandardná doba, na akú sa udeľujú víza.
Nový register má odbúrať byrokraciu
Menej byrokracie a zrýchlenie vybavovania žiadostí na úradoch by mal priniesť nový register fyzických osôb. Ten by mal vzniknúť na základe novely zákona o hlásení pobytu a registri obyvateľov, ktorú dnes schválil parlament. Register fyzických osôb podľa ministerstva vnútra zbaví občanov povinnosti opakovane predkladať doklady o ich údajoch. "Občan svoje údaje predloží orgánu verejnej správy iba raz a prostredníctvom registra fyzických osôb sa jeho údaje dostanú do ďalších informačných systémov verejnej správy," vysvetľuje rezort vnútra, ktorý novelu pripravil.
Cieľom legislatívy je premena súčasného systému, v ktorom sú údaje roztrieštené v rôznych registroch a evidenciách na nový systém, ktorý umožní informácie zbierať a využívať v celej verejnej správe. Právna norma má vytvoriť základ pre elektronizáciu služieb verejnej správy. V registri majú byť osobné údaje o občanoch a obyvateľoch Slovenska s pobytom na území i mimo územia republiky.
Orgány verejnej správy už nebudú musieť zisťovať pravosť a hodnovernosť údajov pre svoje potreby z rôznych dostupných zdrojov, ale iba z jedného registra fyzických osôb. Má sa tak vytvoriť základ pre elektronizáciu služieb verejnej správy na centrálnej úrovni a tiež pre služby eGovernmentu.
"Bude to aj základnou chrbticou budúcich služieb poskytovaných občanom v rámci projektu reformy ESO, pretože od tejto databázy budú závislé aj ostatné systémy, napríklad zdravotnej, sociálnej poisťovne a všetkých ostatných úradov, ktoré využívajú k svojej činnosti dáta od občanov. A najmä, ak občan požiada o niečo o sebe, budeme jednoducho a najmä oveľa rýchlejšie schopní tie informácie posťahovať," povedal minister vnútra Robert Kaliňák.
Elektronická ohlasovňa
Ďalšou novinkou, s ktorou počíta novela, je centrálna ohlasovňa. Pôjde o elektronickú službu, ktorá umožní občanom prihlasovanie sa na pobyt a odhlasovanie sa z pobytu cez internet. "Pri hlásení pobytu prostredníctvom centrálnej ohlasovne bude občan povinný vyplniť požadované elektronické dokumenty a podpísať ich zaručeným elektronickým podpisom," uvádza rezort.
Novelizovaný zákon obsahuje aj viaceré zmeny, ktoré vyplynuli z praxe. Napríklad pri hlásení trvalého pobytu sa upravuje vek dieťaťa, za ktoré hlási trvalý pobyt jeho zákonný zástupca, a to z 15 na 18 rokov. Zavádza sa tiež povinnosť občanom, ktorí sa pripravujú na vycestovanie do zahraničia na dlhšie ako 90 dní, oznámiť túto skutočnosť ohlasovni pobytu. Nesplnenie tejto povinnosti sa bude pokladať za priestupok.
Vytvorenie registra fyzických osôb a centrálnej ohlasovne si v roku 2013 vyžiada 3,62 milióna eur, v rokoch 2014 a 2015 po 3,59 milióna eur. Právna norma by po podpísaní prezidentom mala nadobudnúť účinnosť 1. júla 2013, register a ohlasovňa by mali začať fungovať od 1. januára 2014.
Všetko o hokejových MS na jednom mieste. Čítajte TU.
ISIFA