Slovenské potraviny? Pozrite sa, koľko predáva váš obchod
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / O tom, že slovenských výrobkov je v našich supermarketoch málo, sa hovorí už dlho. A vraj to málo sa ešte aj postupne zmenšuje. Aktuálne netvoria z ponuky v našich obchodoch ani polovicu - presne je to iba 44 percent. Pre zaujímavosť - u našich poľských susedov je to raz toľko. Slovenský potravinársky priemysel hovorí, že zažíva úpadok - a ukazuje prstom na supermarkety. Tie sa bránia - na vine vraj nie sú ony, ale chybné štatistiky.
Naši susedia sú na tom lepšie
Slovenské výrobky síce v našich obchodoch sú, ale treba ich hľadať. Len za tri roky klesol ich počet v regáloch supermarketov z 50 na hrozivých 44 percent. "Súčasné percento (44) je už kritické," myslí si prezident Potravinárskej komory SR Daniel Poturnay.
Naši susedia z V4 sú na tom neporovnateľne lepšie. Poliaci do svojich obchodov prakticky cudzie výrobky pomaly nepustia. Svedčí o tom údaj 82% vlastných potravín. Na druhom mieste sú Česi so 70 percentami a na treťom Maďari, ktorí majú 67% svojich tovarov. "Si občania Európskej únie stále viac uvedomujú, aké je dôležité, aby oni a ich známi a ich susedia mali prácu," dodáva Poturnay.
Predajcovia obvinenia odmietajú
Komora potravinárov žiada supermarkety, aby každý rok zvýšili množstvo našich potravín vo svojich prevádzkach aspoň o päť percent. Predajcovia obvinenia o tom, že nechcú naše potraviny odmietajú a tvrdia, že to potravinári majú nepresné štatistiky. "Myslím, že je dôležité, aby sme podiel predaja slovenských výrobkov sledovali podľa obratu a nie podľa sortimentu," hovorí prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak.
Našich výrobkov je vraj dosť a predáva sa ich až 72%. Faktom ostáva, že od roku 1999 prišlo o prácu 18 000 pracovníkov v potravinárstve a toto odvetvie je už dlhodobo nesebestačné. Kedy s tým začne vláda niečo produktívne robiť, je vo hviezdach.
Zastúpenie slovenských výrobkoch v obchodoch v percentách:
2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|
Coop Jednota Slovensko | 68 | 64 | 64 |
CBA | 64 | 64 | 57 |
Billa | 51 | 51 | 48 |
Tesco | 59 | 50 | 46 |
Metro | 51 | 46 | 45 |
Kaufland | 41 | 43 | 44 |
Lidl | 16 | 24 | 18 |
zdroj: GfK,PKS
Téme sa venuje reportérka Beáta Ksenzsighová. INFORMÁCIE ONLINE TU.
ISIFA