Revolúcia v cestovaní. Pasažierov budú sčítavať senzory
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Cestujete aj vy ráno do práce v preplnených električkách, autobusoch alebo trolejbusoch? Je tu novinka, ktorá by to mala aspoň v hlavnom meste zmeniť. Električky či trolejbusy si tam totiž budú cestujúcich s pomocou elektroniky spočítavať. Ak ich bude veľa, na linku vraj pošlú posilu. Nie je však vylúčené, že to bude mať vplyv aj na grafikon liniek.
Optimalizácia tratí a liniek
Ani bratislavskú MHD neobíde pri šetrení reorganizácia. Kľúčom na to má byť špeciálny softvér na spočítavanie cestujúcich. V hlavnom meste ho zavedú ako prví na Slovensku.
Cieľom má byť optimalizácia tratí a liniek. "Autobus sa poriadne ani nerozbehne a už opäť stojí na ďalšej zastávke," tvrdí Ľubomír Andrassy, riaditeľ kancelárie primátora Bratislavy.
Ľudí budú sčítavať infrasenzory
Doteraz spočítavali cestujúcich ručne pomocou brigádnikov tzv. sčítačov. Po novom to budú robiť pomocou špeciálnych infrasenzorov v dverách vozidla, ktoré údaje o počtoch cestujúci odošlú do palubného počítača.
Ten zase na dispečing, ktorý vyhodnotí ako je ktorá linka a trasa vyťažená. Systém, ktorý využíva nejedno európske veľkomesto. "S týmito údajmi budú môcť u nás pracovať," uviedla hovorkyňa bratislavského dopravného podniku Agáta Staněková.
Dotácie z EÚ
Celkovo bude do roku 2015 senzormi vybavených aj za peniaze z EÚ, 80 nových trolejbusov a 30 električiek. Softvér a hardvér, ktorí dodajú Nemci by sa však mal objaviť aj v štyroch desiatkach starších vozidel. V mnohých sú už teraz kamery, ktoré dohliadajú na bezpečnosť vo vozidlách.
Táto revolúcia v sčítavaní cestujúcich sa regionálnych spojov nedotkne. "My takýto systém nepotrebujeme. Ak človek cestuje v integrovanej doprave, keď človek vchádza do autobusu, priloží svoju čipovú kartu k počítaču," opísala systém hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.
Čaká nás reorganizácia spojov
Podľa Andrassyho však optimalizácia liniek nepôjde na úkor kvality cestovania. Stále totiž platí, že mesto chce ľudí dostať z áut do hromadnej dopravy. "Budeme možno reorganizovať jednotlivé spoje, ale určite nechceme znižovať vozokilometre," dodáva Andrassy.
Kvalitu cestovania má v meste zlepšiť aj rýchloelektrička do Petržalky. Trať pre ňu začnú budovať v septembri. Nové električky so senzormi na spočítavanie cestujúcich začnú jazdiť aj po zrekonštruovanej trati do Dúbravky.
Článok si môžete pozrieť aj cez iPhone či iPad vďaka novej aplikácii. ZADARMO.
ISIFA