Pýchu letectva MIG-29 zničili kanibali, tvrdí Glváč
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Súčasné vedenie ministerstva obrany podá tento týždeň trestné oznámenie v súvislosti s tým, ako bývalé vedenie rezortu za éry Ľubomíra Galka (SaS) zabezpečovalo prevádzku a servis nadzvukových bojových stíhačiek MiG-29.
Bývalé vedenie trpelo
"Bývalé vedenie trpelo kanibalizovaním stíhačiek a s plnou zodpovednosťou sa pod to podpísalo," povedal minister obrany Martin Glváč (Smer-SD) na tlačovej besede na leteckej základni Sliač.
Údržba a servis stíhačiek sa zabezpečuje na základe tzv. abonentnej zmluvy, ktorú si štát platí - keď má stíhačka poruchu, tak ju zmluvný partner opraví. "To sa tu však často nedialo a hlavne sa kanibalizovali iné lietadlá," povedal Glváč.
Glváč: Stíhačky rozoberali
Podľa jeho slov sa niektoré stíhačky rozoberali a ich diely sa použili na opravu ostatných. Glváč hovorí, že takýmto "rabovaním" povytrhávali zo stíhačiek za bývalého vedenia súčiastky za niekoľko miliónov eur, čím sa znížila prevádzkyschopnosť lietadiel. "Stačilo trvať na plnení platnej abonentnej zmluvy," dodal minister.
Ľudia za Galkovho vedenia, ktorých Glváč nazýval "hujerovci", podpisovala bytostne dôležitú zmluvu nadvakrát. Podľa prvej abonentnej zmluvy podpísanej v roku 2005 malo mať Slovensko 12 prevádzkyschopných lietadiel.
Galkova zodpovednosť
Galko však podľa Glváča nezabezpečil riadne ukončenie tejto zmluvy. "Ani v súlade so zmluvou nezaprotokoloval stav, v akom ukončili stíhačky tento prvý abonent a lietadlá tak nechal vstúpiť do druhého abonentu sčasti v nefunkčnom stave bez vízie odstránenia tohto stavu," tvrdí Glváč, podľa ktorého tak Galko vedome pripustil zhoršenie prevádzkyschopnosti lietadiel. "Jeho politická zodpovednosť ako najvyššieho predstaviteľa rezortu v tomto období je nespochybniteľná".
Glváč povedal, že situáciu sa už podarilo zlepšiť a sčasti skompletizovali stíhačky, ktorým chýbali agregáty a súčiastky. "Podarilo sa nám zvýšiť počet prevádzkyschopných lietadiel," dodal.
Teraz stoja pred rozhodnutím, či investovať do generálnej opravy alebo zvoliť iné alternatívne riešenie. "Musíme to samozrejme vyriešiť, nedopustíme, aby sa zopakoval stav nebezpečenstva z čias ministrovania pána Galka," povedal Glváč.
Téme sa venuje reportér Samuel Migaľ. INFORMÁCIE ONLINE TU.
Téme sa venuje reportérka Katarína Kováčiková. INFORMÁCIE ONLINE TU.
SITA