Takto vidia jazdu opití vodiči...
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TV JOJ
BRATISLAVA / Minulý rok brázdilo slovenské cesty viac ako 6-tisíc opitých vodičov. A podľa štatistík to nebude o nič lepšie ani tento rok. Naposledy sa rýchlostnou cestou D1 rútil pirát s 2,5 promile. vyskúšali sme, ako taký vodič vníma cestu a dianie okolo seba.
Časté prípady
Michal sa vracal domov z Rakúska a cestu si krátil popíjaním piva. Keď na D1-ke začal vytláčať autá z cesty, jeden z vodičov naňho zavolal policajtov. S 2,5 promile im však unikal ešte dobrých 60 kilometrov. Nezastavil, ani keď mu prestrelili zadnú pneumatiku. "Padli tri varovné výstreli a potom mu začali strieľať policajti na pneumatiky. Padlo približne 15 výstrelov," hovorí svedok incidentu.
Keď ho konečne chytili, tvrdil, že si to vôbec nevšimol. "Horšie by bolo, keby mu trafili do prednej pneumatiky, tam sa vozidlo stáva neovládateľným. Pri 2 a pol promile ma neprekvapuje, že si nevšimol rozstrieľanú pneumatiku," hovorí dopravný konzultant Maroš Palesch.
Špeciálne okuliare
Podľa dopravného psychológa si však podgurážený vodič určite musel všimnúť aspoň majáky a s najväčšou pravdepodobnosťou hľadal únikovú cestu. "Majáky aj zvukové aj svetelne sú robené tak, že je tam celý rozsah frekvencie a vidia ich aj farboslepí," vysvetľuje psychológ Karol Kleinmann.
Ako vodiči pod vplyvom alkoholu vnímajú priestor a orientáciu v ňom, dokážu veľmi dobre priblížiť špeciálne okuliare, ktoré simulujú opitosť.
Vodič pod vplyvom alkoholu ma posunuté zorné pole a zúžené periférne videnie. Chodca na okraji cesty by si nevšimol. Aj predmety sa zdajú na inom mieste, ako v skutočnosti sú. "Simulácia opitosti je veľmi podobná skutočnosti. Ľudia, ktorí si to nasadia, vnímajú zle priestor a majú spomalené pohyby a reakcie," vysvetľuje Miroslav Dojčák z Autoklubu Slovakia assistance.
Takto vznikajú nehody
"Pod vplyvom alkoholu sa už veľmi výrazne znižuje pozornosť, reakčná doba a šofér drží volant a pridáva plyn už len automaticky," dodáva Kleinmann. Ak by sa opitému Michalovi s 2 a pol promile na diaľnici vyskytla nejaká prekážka, zrejme by nestihol včas zareagovať.
ruch
"Ten pocit, že cesta je široká a môže ísť neprimerane rýchlo, by sa mu neuveriteľne zúžila a tým pádom by začal konať skratkovite, začal by strhávať volant a tak začínajú nehody," upozorňuje Karol Kleinmann. Šoférovanie s viac ako promile alkoholu je trestné už takmer dva roky, no opilcov to zatiaľ neodrádza. Vlani súdy potrestali viac ako 5 000 vodičov, najčastejšie podmienkou a odobratím vodičského oprávnenia.
Staňte sa fanúšikom spravodajstva TV JOJ na sociálnej sieti TWITTER a vyhrajte!
TV JOJ