Jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Mladí nemajú istoty, 70 % chce odísť zo Slovenska
Zdielať na

Mladí nemajú istoty, 70 % chce odísť zo Slovenska

BRATISLAVA / Na Slovensku je viac ako 70 percent mladých ľudí, ktorí by uprednostnili život v inej krajine. Mladí majú u nás problémy uplatniť sa na trhu práce - z celkového počtu mladých Slovákov bez práce je 54,4 percenta dlhodobo nezamestnaných. Vyplýva to z materiálu s názvom Stratégie Slovenskej republiky pre mládež na roky 2014 - 2020, ktorý na rokovanie vlády predkladá rezort školstva.

Posilniť postavenie mládeže

Vypracovaním stratégie chce Slovensko posilniť postavenie mládeže vo všetkých sférach života a garantovať ich rovnoprávne postavenie v spoločnosti. "Slovenská republika si uvedomuje, že vo vzťahu k mladej generácii potrebuje moderný prístup a citlivo reagovať na potreby mladých ľudí," uvádza sa v materiáli. Vzniká preto stratégia, ktorá to má umožniť.

Mladí ľudia vo veku do 30 rokov totiž predstavujú podstatnú časť obyvateľstva Slovenska - 37,4 percenta, teda takmer dva milióny Slovákov. Na mladých ľudí sa stratégia zameria hneď v niekoľkých oblastiach, ako je vzdelávanie, zamestnanosť, podnikavosť, sociálne zabezpečenie či práca s mládežou.

Nezamestnanosť mladých ľudí na Slovensku bola 34 percenta ku konca roka 2012, priemerná nezamestnanosť v rámci EÚ je 15,4 percenta. Ročne vynakladá Slovensko na zníženie nezamestnanosti približne jedno percenta HDP, kým EÚ dáva oveľa viac peňazí na jej zmiernenie, píšu tvorcovia správy.

Podpora nezamestnaných je nedostatočná

Na Slovensku je v porovnaní s inými krajinami EÚ inštitucionálna podpora mladých nezamestnaných nedostatočná a existuje len málo foriem podpory, ktoré by im uľahčili zvládnutie vstupu na trh práce, upozorňuje materiál.

Z celkového počtu mladých Slovákov bez práce je až 54,4 percenta dlhodobo nezamestnaných, a to aj napriek tomu, že dosiahnutá vzdelanostná úroveň mladých Slovákov je vyššia v porovnaní s inými krajinami EÚ. Mladý človek na Slovensku sa vzdeláva v priemere 17 rokov. V porovnaní s inými členskými štátmi EÚ je na Slovensku relatívne málo mladých ľudí - približne päť percenta, ktorí neukončili povinnú školskú dochádzku. "Napriek týmto skutočnostiam je uplatnenie mladého človeka na trhu práce zložité," uvádzajú tvorcovia stratégie.

Orientácia mladých na trhu práce

Jeden z cieľov, ktoré si stratégia ukladá, je aj zlepšiť orientáciu mladých na trhu práce. Podľa materiálu by sa malo na Slovensku zaviesť systematické kariérne poradenstvo. Poskytovať by sa tiež u nás mali špecializované služby zamestnanosti, ktoré odrážajú špecifické potreby konkrétnej cieľovej skupiny mladých, teda napr. tých z prostredia marginalizovaných rómskych komunít, detských domovov či mladých ľudí so zdravotným znevýhodnením.

Podľa materiálu by sme tiež mali na Slovensku motivovať zamestnávateľov v tvorbe nových pracovných miest, a to napríklad aj priamymi dotáciami či odvodovými bonusmi. V priebehu nasledujúcich rokov by mal minister školstva i vláda dostať informáciu o tom, ako sa stanovené ciele pri podpore mladých ľudí napĺňajú.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy