NA VLASTNEJ KOŽI. Ako sa vyrábajú lietadlá
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
KUNOVICE / Fabrika na výrobu športových lietadiel v Kunoviciach je doslova "svätyňou českého letectva." Za niekoľko desaťročí tam postavili tísíce strojov, ktoré lietajú po celom svete. Boli sme tam a nakrúcali sme všetko, čo ste možno ešte nemali šancu vidieť.
O pásovú výrobu rozhodne nejde
V spomínanej továrni sa vyrábajú lietadlá už 75 rokov. Momentálne v nej pracuje približne 50 ľudí. Jeden stroj vznikne v priebehu troch mesiacov. O pásovú výrobu ako v automobilke ale rozhodne nejde. Okrem toho nový model lietadla sa tak rýchlo už nevyvinie. Trvá to až 5 rokov.
"Doteraz sme vyrobili asi 500 kusov. Lietajú po celom svete - od Ameriky, Anglicka, Európy, Austrálie, Nového Zélandu, Ruska," hovorí predseda predstavenstva Oskar Starinský.
Do zahraničia idú rozobraté v kontajneroch. Proces inovácie lietadiel je pritom rýchly a nekonečný. Najväčší pokrok sa však udial najmä v bezpečnosti. "Sú vybavené modernou elektronikou, modernou avionikou, motormi, majú záchranný systém," dodáva Starinský.
Lietadlá oceňujú najmä Američania
V prípade núdze vedia pristáť aj bez motora, k dispozícii je aj padák. So starými lietadlami sa to už nedá ani porovnať. Je v nich autopilot, 3D profil a nielen to. "Má dve GP-sky, už je to jak normálne dospelé lietadlo," tvrdí pilot a majiteľ lietadla Rudolf Zielinski. Okrem toho lietadlá z tejto fabriky sú najširšie na svete, čo podľa jej vedenia oceňujú najmä Američania.
Poďme však do výrobne jednotlivých strojov, kde je prioritou CNC stroj, ktorý na milimeter presne vysekáva profily z plechu. A potom ďalej pokračuje výroba, ktorá má niekoľko levelov. Klapky, kt. sa používajú na krídla. Konečné slovo má však zákazník, čo sa týka interiérového vybavenia aj farby.