Medzi nebom a zemou. Neuveriteľné rozhovory pilotov a dispečerov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Aj napriek strachu z lietania ostáva letecká doprava stále najbezpečnejšou vo svete. Humor medzi pilotmi a riadiacimi dispečermi nechýba vo vzduchu a ani na zemi.
Humor v kokpite
Veža: "Vaša výška a pozícia?"
Pilot: "Meriam 180 cm a sedím vpredu vľavo."
Pilot: "Máme málo paliva. Okamžite žiadame ďalšie inštrukcie."
Veža: "Aká je vaša poloha? Nemáme vás na radare."
Pilot: "Stojíme na dráhe 2, čakáme už večnosť na cisternu."
Pozvanie na rande
"Tak ja si myslím, že sa to rozhodne zakladá na pravde," myslí si jeden zo slovenských pilotov Radoslav Kantor. I keď si povolanie pilota, či riadiaceho leteckého dispečera vyžaduje poriadnu dávku sústredenosti či pevné nervy, s humorom v oblakoch ide všetko lepšie
"Existuje jeden známy príbeh kedy pilot a dispečer sa tak zarozprávali počas pristátia lietadla na letisku, že pilot okrem povolenia na pristátie dostal aj ponuku ísť s dispečerovou priateľkou na rande," dodáva s úsmevom Radoslav Kantor.
Zapnite si motor
"Najbežnejšie vtipné historky sa stávajú práve vtedy, keď si pilot neprepne rádio a informácie pre cestujúcich dá do éteru ostatným pilotom a zamestnancom letiska. Potom sa stane terčom vtipov," vysvetľuje kapitán a dopravný pilot Jozef Januch.
Niektoré letecké spoločnosti zverejnili na internete prepisy vtipných komunikácií medzi pilotmi a dispečermi.
Pilot: "Žiadame o povolenie k štartu."
Veža: "Prepáčte, ale nemáme váš letový plán."
Pilot: "Do Salzburgu, ako každý pondelok."
Veža: "Dnes je utorok."
Pilot: "To je super, tak to máme dnes voľno."
Veža: "Ste Airbus 320, alebo 340?"
Pilot: "Samozrejme, že Airbus 340."
Veža: "V tom prípade buďte tak láskavý a zapnite pred štartom tiež tie ďalšie dva motory."
Bez dispečera to nejde
Letový riadiaci dispečer mal v tomto prípade údajne v leteckom slangu na mysli niečo iné, akože pilot skutočne zabudol zapnúť motory. "Určite chcel povedať, aby si pilot pohol a zrýchlil," myslí si súkromný pilot Radoslav Kantor.
V každom prípade pilot a riadiaci letecký dispečer musia spolu vedieť komunikovať v každej aj kritickej situácii. Dispečer riadi letovú prevádzku, zabraňuje zrážkam lietadiel, udržuje rozostupy, to čo on vidí na radare oko pilota nevidí. "Bez dispečera by niektorý druh leteckej prevádzky jednoducho nebol možný," vysvetľuje Radoslav Kantor.