CESTOVANIE V ČASE. Bratislavská MHD kedysi a dnes
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Mestská hromadná doprava v Bratislave má tiež svoju minulosť. Kedysi stačili na monitorovanie mesta obyčajné vysielačky. Dnes sleduje dopravný podnik situáciu v doprave počítačmi a vysielačkami. Boli časy, kedy ste bežne zdravili vodiča a ten vám poprial pekný deň. Na vozidlách neboli dvere a cestujúci vytŕčali do cesty. Dnešná hromadná doprava vyzerá inak, má už moderné vymoženosti.
30 rokov zmien
Po tridsiatich rokoch sa monitorovacie zariadenia vynovili. Dispečeri majú vďaka modernej technike, akou sú počítače, absolútny prehľad o každej jednej električke, autobuse či trolejbuse. Pozorne sledujú meškanie spojov a v prípade problému je celá situácia riadená z dispečingu.
"Kamery sú v kritických križovatkách, ale aj v tuneli kvôli bezpečnosti. Monitorované je tiež Račianske a Trnavské mýto," priblížil vedúci dispečingu Peter Pipiš.
Mení sa technika, menia sa cestujúci
Dnes riaditeľ úseku prevádzky a techniky, Bronislav Weigl, však v roku 1978 začínal ako vodič a vtedy sa mu o technických vymoženostiach, ktoré sú dnes bežné, ani nesnívalo. "Dalo by sa to prirovnať, ako sa teraz jazdí počas sviatkov, sa v dobe, keď som začínal jazdilo v špičke," spomína na svoje začiatky Weigl.
Novým technológiám a vymoženostiam doby sa však ako riaditeľ veľmi teší, keďže doprava je nimi prehľadnejšia. Čo ho však mrzí, je vandalizmus a prístup cestujúcich.
"Keď som bol vodičom, boli úplne iní cestujúci. Bolo úplne normálne, že keď sa robili prvé spoje, cestujúci vodiča pozdravili a skutočne ten vodič mal aj rešpekt pred cestujúcimi. Bola to príjemná spolupráca, ľudia rešpektovali vodiča a vodič naopak ľudí," spomína Weigl.
Električka z roku 1943
V súčasnosti jazdí po Bratislave viac ako 228 električiek, 108 trolejbusov a 452 autobusov. Tieto čísla prekvapili aj 91-ročnú Bratislavčanku, ktorá najradšej nostalgicky spomína na jazdu električkou z roku 1943. Tie boli bez dverí a cestujúci do nich len naskakovali.
"My sme sa vždy dívali na tých mladých, ako naskakovali na tie električky. Ale aj zoskakovali. Nešla však rýchlo, keď dokázali aj vyskakovať. Keď prišiel povedzme revízor, mohli aj z idúcej vystúpiť," opisuje Magda Kočanová, 91-ročná Bratislavčanka, ktorá všetky zmeny v mestskej hromadnej doprave zažila.